Erilaisia käytäntöjä opinnollistaa työpajatoimintaa : Kokoava kartoitus neljän työpajan menetelmistä
Terävä, Hannu (2010)
Terävä, Hannu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717398
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoa neljän organisaation tavasta kehittää työpajatoiminnan opinnollistamista. Työ on osa Pajalta tutkintoon – uusien työpajamallien kehittäminen (2008–2010) -hanketta. Kartoitukseen osallistuneet työpajat ovat Joensuun Nuorisoverstas ry, koulutuskuntayhtymä Omnian
nuorten työpajat, nuorten työpajat Fendari ja Laptuote-säätiön Väylä-työpajakouluhanke.
Työssä käydään ensin läpi työn taustaa ja syyt, miksi aihe on valittu. Työn taustalla ovat kasvanut nuorisotyöttömyys ja työn ja opiskelun ulkopuolella oleminen. Työssä käydään läpi keskeiset termit, kuten opinnollistaminen ja nuorten työpajat.
Työn seuraavassa osassa käsitellään kokoavaa kartoitusta. Eri pajoilta nousee esiin toisistaan eroavia, mutta paljon myös samankaltaisia käytäntöjä siitä, kuinka työpajatoiminnan opinnollistamista on lähdetty eri työpajoilla kehittämään.
nuorten työpajat, nuorten työpajat Fendari ja Laptuote-säätiön Väylä-työpajakouluhanke.
Työssä käydään ensin läpi työn taustaa ja syyt, miksi aihe on valittu. Työn taustalla ovat kasvanut nuorisotyöttömyys ja työn ja opiskelun ulkopuolella oleminen. Työssä käydään läpi keskeiset termit, kuten opinnollistaminen ja nuorten työpajat.
Työn seuraavassa osassa käsitellään kokoavaa kartoitusta. Eri pajoilta nousee esiin toisistaan eroavia, mutta paljon myös samankaltaisia käytäntöjä siitä, kuinka työpajatoiminnan opinnollistamista on lähdetty eri työpajoilla kehittämään.