Laurea Lohjan sisäisen viestinnän tyytyväisyystutkimus
Österlund, Niina (2010)
Österlund, Niina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515734
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa Laurea Lohjan sisäisen viestinnän tyytyväisyystutkimus liiketalouden opiskelijoille. Tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin asetetut tavoitteet toteutuvat Laurea Lohjan kampuksen sisäisessä viestinnässä opiskelijoiden kokemana. Tutkimuksen aihe oli ajankohtainen ja sen toimeksiantajana oli Laurea Lohja. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2010.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat koostuivat viestinnän rakenteen tarkastelemisesta, sisäisestä viestinnästä, sisäisen viestinnän tehtävistä ja kanavista, tulosviestinnän keinoista sekä integroidusta viestinnästä ja viestintäilmapiireistä. Tutkimuksessa sovellettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, jossa käytettiin sitä varten kehitettyä e-lomaketta. Tutkimus kohdistettiin liiketalouden ensimmäisen, toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoille.
Tutkimuksessa saatiin selville, että opiskelijat ovat tyytyväisiä sisäisen viestinnän nykytilaan ja erityisesti heidän ja opettajiensa väliseen tiedonkulkuun. Tutkimustulokset osoittivat, että Laurea Lohja oli onnistunut luomaan hyvän ensivaikutelman kampuksesta ja tradenomiopinnoista opiskelijoilleen. Tehokkaimpana sähköisen viestinnän kanavana pidettiin Optimaa ja Laurean verkkosivuja, jotka tarjoavat monipuolisesti ja yksityiskohtaisesti tiedon opintokokonaisuuksista sekä opiskelukäytänteistä yleisesti.
Kehittämisehdotuksena tulisi miettiä viestintäkanavien keskittämistä. Intraa ja Laurea Lohjan omia verkkosivuja ei pidetty merkityksellisinä tiedonlähteinä. Opiskelijat etsivät mieluiten tiedon Optimasta ja Laurean verkkosivuilta. Vain kuusi prosenttia opiskelijoista etsii mieluiten tiedon Intrasta ja 11 prosenttia Laurea Lohjan sivuilta. Toisena kehittämisehdotuksena voisi miettiä viestinnän tehostamista valinnaisaineiden, kansainvälisyyden, opiskelijavaihtojen sekä työpaikkojen osalta. Oppimisympäristöt kuten Yrityslabra olisi myös hyvä saada paremmin kaikkien opiskelijoiden tietouteen esimerkiksi järjestämällä tutustumiskäyntejä niihin osana opintojaksoja.
Jatkotutkimuksena ehdotettiin sisäisen viestinnän tyytyväisyystutkimuksen tekemistä Laurea Lohjan hoitotyön opiskelijoille. Toisena jatkotutkimuksena ehdotettiin ulkoisen viestinnän tyytyväisyystutkimuksen tekemistä Laurea Lohjan yhteistyökumppaneille käyttäen hyväksi toteutettua sisäisen viestinnän tyytyväisyystutkimusta. Kolmantena jatkotutkimuksena voisi vertailla tulevaisuudessa toteutettuja sisäisen ja ulkoisen viestinnän tyytyväisyystutkimuksia keskenään ja selvittää, onko sisäinen ja ulkoinen viestintä harmoniassa keskenään.
Asiasanat: viestinnän rakenne, sisäinen viestintä, sisäisen viestinnän tehtävät ja kanavat ja viestintäilmapiirit.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat koostuivat viestinnän rakenteen tarkastelemisesta, sisäisestä viestinnästä, sisäisen viestinnän tehtävistä ja kanavista, tulosviestinnän keinoista sekä integroidusta viestinnästä ja viestintäilmapiireistä. Tutkimuksessa sovellettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, jossa käytettiin sitä varten kehitettyä e-lomaketta. Tutkimus kohdistettiin liiketalouden ensimmäisen, toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoille.
Tutkimuksessa saatiin selville, että opiskelijat ovat tyytyväisiä sisäisen viestinnän nykytilaan ja erityisesti heidän ja opettajiensa väliseen tiedonkulkuun. Tutkimustulokset osoittivat, että Laurea Lohja oli onnistunut luomaan hyvän ensivaikutelman kampuksesta ja tradenomiopinnoista opiskelijoilleen. Tehokkaimpana sähköisen viestinnän kanavana pidettiin Optimaa ja Laurean verkkosivuja, jotka tarjoavat monipuolisesti ja yksityiskohtaisesti tiedon opintokokonaisuuksista sekä opiskelukäytänteistä yleisesti.
Kehittämisehdotuksena tulisi miettiä viestintäkanavien keskittämistä. Intraa ja Laurea Lohjan omia verkkosivuja ei pidetty merkityksellisinä tiedonlähteinä. Opiskelijat etsivät mieluiten tiedon Optimasta ja Laurean verkkosivuilta. Vain kuusi prosenttia opiskelijoista etsii mieluiten tiedon Intrasta ja 11 prosenttia Laurea Lohjan sivuilta. Toisena kehittämisehdotuksena voisi miettiä viestinnän tehostamista valinnaisaineiden, kansainvälisyyden, opiskelijavaihtojen sekä työpaikkojen osalta. Oppimisympäristöt kuten Yrityslabra olisi myös hyvä saada paremmin kaikkien opiskelijoiden tietouteen esimerkiksi järjestämällä tutustumiskäyntejä niihin osana opintojaksoja.
Jatkotutkimuksena ehdotettiin sisäisen viestinnän tyytyväisyystutkimuksen tekemistä Laurea Lohjan hoitotyön opiskelijoille. Toisena jatkotutkimuksena ehdotettiin ulkoisen viestinnän tyytyväisyystutkimuksen tekemistä Laurea Lohjan yhteistyökumppaneille käyttäen hyväksi toteutettua sisäisen viestinnän tyytyväisyystutkimusta. Kolmantena jatkotutkimuksena voisi vertailla tulevaisuudessa toteutettuja sisäisen ja ulkoisen viestinnän tyytyväisyystutkimuksia keskenään ja selvittää, onko sisäinen ja ulkoinen viestintä harmoniassa keskenään.
Asiasanat: viestinnän rakenne, sisäinen viestintä, sisäisen viestinnän tehtävät ja kanavat ja viestintäilmapiirit.