Oppimisympäristöt merkityksellisen oppimisen mahdollistajana
Koponen, Niina; Marika, Haukka; Ingman-Hartikainen, Sirpa; Kauppi, Sirkka; Mansukoski, Anna-Liisa (2010)
Koponen, Niina
Marika, Haukka
Ingman-Hartikainen, Sirpa
Kauppi, Sirkka
Mansukoski, Anna-Liisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817534
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tehtävänä oli tuottaa tietoa erilaisista oppimisympäristöistä: fyysisestä ja sosiaalisesta oppimisympäristöstä sekä lähi- ja verkkoympäristöistä. Hankkeessa vertailtiin erilaisten taustatekijöiden vaikutuksista oppimisympäristökäsityksiin sekä etsittiin oppimisympäristöä koskevia kehittämiskohteita. Lisäksi hankkeen tavoitteena oli herättää yleistä keskustelua oppimisympäristöjen merkityksistä sekä kehittää opetuksen laatua. Aihetta käsiteltiin aikuiskoulutuksessa olevien lähihoitajaopiskelijoiden näkökulmasta.
Tiedonkeruu toteutettiin erään aikuisopiston sosiaali- ja terveysyksikön opiskelijoille suunnatulla kyselyllä (N=84). Kysely koostui määrällisistä ja laadullisista kysymyksistä. Tiedonkeruun laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin ja määrällinen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin SPSS-ohjelman avulla
Opiskelijat kokivat sosiaalisen oppimisympäristön lähes kauttaaltaan hyväksi sekä kouluttajien että opiskelijatovereiden kesken. Työssä oppiminen nähtiin myös hyvin myönteisenä ja merkittävänä oppimisen kannalta. Fyysisessä oppimisympäristössä kehittämistarpeet painottuivat sisäilmaan, lämpötilaan, kalusteisiin, viihtyvyyteen sekä terveyteen. Lähiopetuksen määrän riittävyys jakoi vastaajat lähes tasavertaisesti puolesta ja vastaan. Verkko-opiskeluun suhtauduttiin yleisesti myönteisesti, mutta työskentelyyn kaivattiin lisää sosiaalista vuorovaikutusta sekä opettajien antamaa palautetta
Hankkeesta saatuja tuloksia esitellään kyseisen aikuisopiston sosiaali- ja terveysyksikössä sekä koko oppilaitoksessa sekä kansallisessa konferenssissa. Jatkossa hankkeesta saatua tietoa voidaan hyödyntää vertailtaessa eri alojen, eri-ikäisten opiskelijoiden, kouluttajien ja työelämän edustajien näkemyksiä oppimisympäristöistä.
Tiedonkeruu toteutettiin erään aikuisopiston sosiaali- ja terveysyksikön opiskelijoille suunnatulla kyselyllä (N=84). Kysely koostui määrällisistä ja laadullisista kysymyksistä. Tiedonkeruun laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin ja määrällinen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin SPSS-ohjelman avulla
Opiskelijat kokivat sosiaalisen oppimisympäristön lähes kauttaaltaan hyväksi sekä kouluttajien että opiskelijatovereiden kesken. Työssä oppiminen nähtiin myös hyvin myönteisenä ja merkittävänä oppimisen kannalta. Fyysisessä oppimisympäristössä kehittämistarpeet painottuivat sisäilmaan, lämpötilaan, kalusteisiin, viihtyvyyteen sekä terveyteen. Lähiopetuksen määrän riittävyys jakoi vastaajat lähes tasavertaisesti puolesta ja vastaan. Verkko-opiskeluun suhtauduttiin yleisesti myönteisesti, mutta työskentelyyn kaivattiin lisää sosiaalista vuorovaikutusta sekä opettajien antamaa palautetta
Hankkeesta saatuja tuloksia esitellään kyseisen aikuisopiston sosiaali- ja terveysyksikössä sekä koko oppilaitoksessa sekä kansallisessa konferenssissa. Jatkossa hankkeesta saatua tietoa voidaan hyödyntää vertailtaessa eri alojen, eri-ikäisten opiskelijoiden, kouluttajien ja työelämän edustajien näkemyksiä oppimisympäristöistä.