Terveyden edistämisen päivät Kemin peruskoulujen viidesluokkalaisille
Rönkkömäki, Ville; Auvinen, Riikka; Kaikkonen, Mari-Anne; Valtanen, Katja; Viitakoski, Henriikka (2010)
Rönkkömäki, Ville
Auvinen, Riikka
Kaikkonen, Mari-Anne
Valtanen, Katja
Viitakoski, Henriikka
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917655
Tiivistelmä
Terveyden edistäminen on toimintaa, jolla lisätään ihmisten mahdollisuuksia terveytensä hallintaan ja sen parantamiseen. Terveyden edistämisen ja ylläpitämisen opettaminen on tärkeää kouluiässä, koska silloin lapsi oppii olemaan vastuussa itsestään ja osallistumaan itsestään huolehtimiseen. Koulut osallistuvat terveyden edistämiseen järjestämällä muun muassa terveysaiheisia teemapäiviä.
Projektityön tekijät järjestivät terveyden edistämisen päivät Kemin viidessä peruskou-lussa maalis-huhtikuussa 2009, jolloin ilmeni tarve perehdytyskansion tekemiselle. Perehdytyskansio tulee Terveys- ja Kuntoutumispysäkin käyttöön. Projektin tekijät suunnittelivat ja kokosivat perehdytyskansion aiemmin koulujen terveyden edistämisen päivillä käytettyjen materiaalien pohjalta.
Opinnäytetyö on toteutettu itsenäisenä projektina ja se on toimeksiannettu. Tämän pro-jektityön tarkoituksena oli kehittää moniammatillista toimintamallia terveyden edistä-misen päivien järjestämisessä Kemin peruskoulujen viidesluokkalaisille. Projektin tavoit-teena oli tuottaa perehdytyskansio, jota Terveys- ja Kuntoutumispysäkin opiskelijat voivat käyttää apuna koulujen terveyden edistämisen päivien järjestämisessä.
Projektiraportti sisältää terveyden edistämisen päivien teoreettiset lähtökohdat ja sisällöllisen taustatiedon. Perehdytyskansiossa on päivien selkeä rakenne ja tarvittava ohjeistus. Terveyden edistämisen päivien kehittymisen kannalta olisi merkittävää, että päivien rakenne kehittyisi vuosi vuodelta eteenpäin. Tulevaisuudessa voitaisiin kartoittaa, miten terveyden edistämisen päivät ovat toimineet ja jääneet lasten mieleen.
Projektityön tekijät järjestivät terveyden edistämisen päivät Kemin viidessä peruskou-lussa maalis-huhtikuussa 2009, jolloin ilmeni tarve perehdytyskansion tekemiselle. Perehdytyskansio tulee Terveys- ja Kuntoutumispysäkin käyttöön. Projektin tekijät suunnittelivat ja kokosivat perehdytyskansion aiemmin koulujen terveyden edistämisen päivillä käytettyjen materiaalien pohjalta.
Opinnäytetyö on toteutettu itsenäisenä projektina ja se on toimeksiannettu. Tämän pro-jektityön tarkoituksena oli kehittää moniammatillista toimintamallia terveyden edistä-misen päivien järjestämisessä Kemin peruskoulujen viidesluokkalaisille. Projektin tavoit-teena oli tuottaa perehdytyskansio, jota Terveys- ja Kuntoutumispysäkin opiskelijat voivat käyttää apuna koulujen terveyden edistämisen päivien järjestämisessä.
Projektiraportti sisältää terveyden edistämisen päivien teoreettiset lähtökohdat ja sisällöllisen taustatiedon. Perehdytyskansiossa on päivien selkeä rakenne ja tarvittava ohjeistus. Terveyden edistämisen päivien kehittymisen kannalta olisi merkittävää, että päivien rakenne kehittyisi vuosi vuodelta eteenpäin. Tulevaisuudessa voitaisiin kartoittaa, miten terveyden edistämisen päivät ovat toimineet ja jääneet lasten mieleen.