Valmistuvien sairaanhoitajien valmiudet lapsen seksuaalisen hyväksikäytön tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen
Siekkinen, Saana; Karppinen, Saija (2010)
Siekkinen, Saana
Karppinen, Saija
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917675
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kuvata valmistuvien sairaanhoitajien valmiuksia tunnistaa lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö ja valmiudet puuttua ilmiöön. Tutkimuksesta saaduilla tiedoilla voitiin vastata kysymykseen, millaisia valmiuksia sairaanhoitajakoulutus tarjoaa lapsen seksuaalisen hyväksikäytön tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen, sekä millaisia mielipiteitä sairaanhoitajaopiskelijoilla on lasten seksuaalisen hyväksikäytön teoriaopetuksen toteutumisesta. Tavoitteena oli löytää kehittämisalueita hoitotyön koulutusohjelmalle Lahden ammattikorkeakoulussa. Tutkimukseen osallistuneet sairaanhoitajaopiskelijat olivat tutkimushetkellä valmistumassa sairaanhoitaja (AMK) -koulutuksesta vuonna 2011, sekä keväällä että syksyllä.
Terveydenhuollon ammattilaisilla on todettu olevan heikko asiantuntemus lasten seksuaalisen hyväksikäytön tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta. Terveydenhuollon ammattilaiset eivät tiedä, mitä heidän kuuluisi tehdä epäillessään lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä. Lapsuudessa koettu seksuaalinen hyväksikäyttö vaikuttaa haitallisesti lapsen hyvinvointiin.
Tutkimusmenetelmä tutkimuksessa oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimusongelmat olivat, mitä valmistuvat sairaanhoitajat tietävät lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä, millaiset valmiudet sairaanhoitajakoulutus tarjoaa lapsen seksuaalisen hyväksikäytön tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen, sekä millaisia mielipiteitä valmistuvilla sairaanhoitajilla on lapsen seksuaalisen hyväksikäytön teoriaopetuksen toteutumisesta sairaanhoitajakoulutuksessa. Kyselylomakkeeseen vastasi 36 valmistuvaa sairaanhoitajaa. Opinnäytetyön tutkimustulokset kertovat Lahden ammattikorkeakoulusta valmistuvien sairaanhoitajien asiantuntemuksesta lapsen seksuaalisen hyväksikäytön tunnistamisesta sekä siihen puuttumisesta. Valmistuvat sairaanhoitajat olivat pääosin sitä mieltä, että sairaanhoitajakoulutuksen antamaa teoriaopetusta liittyen lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön tulisi lisätä. Koulutuksesta saadut valmiudet tunnistaa ja puuttua lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön olivat huonot. Seksuaalisesti hyväksikäytetyn lapsen tunnistamiseen ja ilmiön puuttumiseen tulisi tulevien sairaanhoitajien saada lisää perehdytystä koulutuksessa. Toiveena oli, että tutkimuksesta saatuja tietoja voitaisiin hyödyntää sairaanhoitaja (AMK) -koulutuksen opinto-ohjelman kehittämisessä ja opinnäytetyöllä voitaisiin tukea Väestöliiton toimintaa.
Terveydenhuollon ammattilaisilla on todettu olevan heikko asiantuntemus lasten seksuaalisen hyväksikäytön tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta. Terveydenhuollon ammattilaiset eivät tiedä, mitä heidän kuuluisi tehdä epäillessään lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä. Lapsuudessa koettu seksuaalinen hyväksikäyttö vaikuttaa haitallisesti lapsen hyvinvointiin.
Tutkimusmenetelmä tutkimuksessa oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimusongelmat olivat, mitä valmistuvat sairaanhoitajat tietävät lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä, millaiset valmiudet sairaanhoitajakoulutus tarjoaa lapsen seksuaalisen hyväksikäytön tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen, sekä millaisia mielipiteitä valmistuvilla sairaanhoitajilla on lapsen seksuaalisen hyväksikäytön teoriaopetuksen toteutumisesta sairaanhoitajakoulutuksessa. Kyselylomakkeeseen vastasi 36 valmistuvaa sairaanhoitajaa. Opinnäytetyön tutkimustulokset kertovat Lahden ammattikorkeakoulusta valmistuvien sairaanhoitajien asiantuntemuksesta lapsen seksuaalisen hyväksikäytön tunnistamisesta sekä siihen puuttumisesta. Valmistuvat sairaanhoitajat olivat pääosin sitä mieltä, että sairaanhoitajakoulutuksen antamaa teoriaopetusta liittyen lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön tulisi lisätä. Koulutuksesta saadut valmiudet tunnistaa ja puuttua lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön olivat huonot. Seksuaalisesti hyväksikäytetyn lapsen tunnistamiseen ja ilmiön puuttumiseen tulisi tulevien sairaanhoitajien saada lisää perehdytystä koulutuksessa. Toiveena oli, että tutkimuksesta saatuja tietoja voitaisiin hyödyntää sairaanhoitaja (AMK) -koulutuksen opinto-ohjelman kehittämisessä ja opinnäytetyöllä voitaisiin tukea Väestöliiton toimintaa.