Osaamisen kartoittaminen ja kehityssuunnitelman laatiminen muuttuvassa organisaatiossa
Herkama, Janne (2008)
Herkama, Janne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903251795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903251795
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Yrityksen SAP-asiantuntijoiden osaamisen tasoa kahdessa eri organisaatiossa ja laatia sen pohjalta kehityssuunnitelma. Kehityssuunnitelmaa laadittaessa otettiin huomioon myös organisaatioiden esimiesten näkemykset siitä, millaisia tavoitteita he asettivat kyseisten organisaatioiden toiminnalle.
Esimiesten käsityksiä muutosprosessin tavoitteista tutkittiin haastattelemalla kahta muutosprosessista vastaavaa ylemmän keskitason johtajaa ja keräämällä tutkijan tekemiä muistiinpanoja muutosprosessin etenemisestä. SAP-asiantuntijoiden osaamista kartoitettiin kehityskeskusteluissa tehtyjen osaamisarvioiden pohjalta. Suomessa kehityskeskusteluihin osallistui 10 henkilöä ja ulkomaan toimipisteessä 16. Haastatteluista ja muistiinpanoista poimittiin keskeiset kehityskohteet ja näitä verrattiin osaamiskartoituksen tuottamiin tuloksiin. Näiden pohjalta määriteltiin keskeiset kehityskohteet.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että osaaminen on organisaatioissa eri tasolla. Molempien organisaatioiden osaamista on kehitettävä monipuolisemmaksi vastaamaan asiakkaiden vaatimuksia. Tämä tarve tuli esille myös esimiesten välisissä keskusteluissa. Keskeinen johtopäätös tutkimuksen tuloksien pohjalta on, että tiimien välistä oppimista on kehitettävä jatkossa entisestään. Tätä suositellaan jatkettavaksi organisaatiossa.
Esimiesten käsityksiä muutosprosessin tavoitteista tutkittiin haastattelemalla kahta muutosprosessista vastaavaa ylemmän keskitason johtajaa ja keräämällä tutkijan tekemiä muistiinpanoja muutosprosessin etenemisestä. SAP-asiantuntijoiden osaamista kartoitettiin kehityskeskusteluissa tehtyjen osaamisarvioiden pohjalta. Suomessa kehityskeskusteluihin osallistui 10 henkilöä ja ulkomaan toimipisteessä 16. Haastatteluista ja muistiinpanoista poimittiin keskeiset kehityskohteet ja näitä verrattiin osaamiskartoituksen tuottamiin tuloksiin. Näiden pohjalta määriteltiin keskeiset kehityskohteet.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että osaaminen on organisaatioissa eri tasolla. Molempien organisaatioiden osaamista on kehitettävä monipuolisemmaksi vastaamaan asiakkaiden vaatimuksia. Tämä tarve tuli esille myös esimiesten välisissä keskusteluissa. Keskeinen johtopäätös tutkimuksen tuloksien pohjalta on, että tiimien välistä oppimista on kehitettävä jatkossa entisestään. Tätä suositellaan jatkettavaksi organisaatiossa.