Luovan kirjoittamisen metodit ja vaikuttavuus : - voiko kirjailijaksi tulemista opettaa?
Piirtola-Kahila, Marikki (2010)
Piirtola-Kahila, Marikki
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017763
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kehittämishanke haki vastausta kysymykseen kannattaako luovaa kirjoittamista opettaa, mitkä ovat luovan kirjoittamisen opetuksen metodit ja mikä on luovan kirjoittamisen opettamisen vaikuttavuus luovan kirjoittamisen opiskelijoiden omasta mielestä. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli löytää vastaus kysymykseen tutkimalla luovan kirjoittamisen opettamisen metodeja sekä tutkia niiden vaikuttavuutta analysoimalla luovan kirjoittamisen oppikirjoja, netin luovan kirjoittamisen metodeja sekä kvalitatiivisen kyselytutkimuksen vastauksia.
Hankkeessa tarkastellaan omaa aineistoa monitahoisesti ja yksityiskohtaisesti. En määrännyt sitä mikä on tärkeää vaan sen tekivät tutkittavat omissa vastauksissaan ja painotuksissaan ja näin tutkittavien näkökulmat ja ääni pääsivät esille – ehkä myös tutkimuksen tekijänkin.
Tutkimuksen tulosten perusteella luovaa kirjoittamista voi ja kannattaa opettaa. Tutkimus vahvistaa luovan kirjoittamisen opettamisen vaikuttavuuden ja metodien toimivuuden, ja osittain jopa sen, että kustannettujakin kirjailijoita syntyy, mutta uskon, että vain osatekijänä – innostajana – luovan kirjoittamisen opetus on ansainnut paikkansa uusien kirjailijoiden ”hautomona”.
Kehittämishanke haki vastausta kysymykseen kannattaako luovaa kirjoittamista opettaa, mitkä ovat luovan kirjoittamisen opetuksen metodit ja mikä on luovan kirjoittamisen opettamisen vaikuttavuus luovan kirjoittamisen opiskelijoiden omasta mielestä. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli löytää vastaus kysymykseen tutkimalla luovan kirjoittamisen opettamisen metodeja sekä tutkia niiden vaikuttavuutta analysoimalla luovan kirjoittamisen oppikirjoja, netin luovan kirjoittamisen metodeja sekä kvalitatiivisen kyselytutkimuksen vastauksia.
Hankkeessa tarkastellaan omaa aineistoa monitahoisesti ja yksityiskohtaisesti. En määrännyt sitä mikä on tärkeää vaan sen tekivät tutkittavat omissa vastauksissaan ja painotuksissaan ja näin tutkittavien näkökulmat ja ääni pääsivät esille – ehkä myös tutkimuksen tekijänkin.
Tutkimuksen tulosten perusteella luovaa kirjoittamista voi ja kannattaa opettaa. Tutkimus vahvistaa luovan kirjoittamisen opettamisen vaikuttavuuden ja metodien toimivuuden, ja osittain jopa sen, että kustannettujakin kirjailijoita syntyy, mutta uskon, että vain osatekijänä – innostajana – luovan kirjoittamisen opetus on ansainnut paikkansa uusien kirjailijoiden ”hautomona”.