Jätteenkeräyksen ulkoistaminen Hyötypaperi Oy:n Lappeenrannan toimipisteessä
Linnala, Visa (2010)
Linnala, Visa
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717421
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, kuvata ja arvioida jätteenkeräyksen ulkoistamista Hyötypaperi Oy:ssä. Siihen liittyen selvitettiin, mitä vaiheita ulkoistamiseen kuuluu. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös käydä läpi potentiaaliset yhteistyökumppanit sekä selvittää menot ja tulot, jotka aiheutuivat vanhan ajoneuvon hyödyntämisestä ja henkilöstömuutoksesta. Suurimpana työnä oli selvittää vanhan ajoneuvon kustannukset. Lisäksi tutkittiin ulkoistamisesta aiheutuvat muut haitat ja hyödyt. Ulkoistamiseen liittyen tutkittiin myös laskutoimitusten perusteella, miten tehokkaasti suuret keräysastiat korvasivat pienastiat ja miten tyhjennysväli muuttui sekä miten uusien astioiden vaihto tapahtui. Työn edetessä keräysastioista ja tyhjennyksistä tehdyt laskelmat osoittautuivat epätarkoiksi, mutta ne toimivat silti päätelmien tukena.
Työssä selvitettiin, kannattaako Hyötypaperi Oy:n tehdä sopimusta jätejakeiden kuljetuspalveluiden ja muiden kierrätykseen liittyvien töiden ulkoistamisesta sekä Hyötypaperi Oy:n Lappeenrannan yksikön kuljetuskaluston myymisestä urakoitsijalle. Hyötypaperi Oy:n entinen kuljetuskalusto oli ollut jo pitkään käytössä ja kysynnän tiedettiin pienenevän, joten omalle kalustolle ei ollut välttämättä enää tarvetta. Aikaisemmin pienastioita tyhjennettiin Etelä-Karjalan alueella päivittäin pakkaavalla jäteautolla. Emoyhtiöltä tuli idea keräysastioiden korvaamisesta aluekeräyspisteissä ympäristöystävällisemmillä syvä- ja pintakeräysastioilla, jolloin kuljetuskalusto olisi muutenkin jouduttu vaihtamaan nosturilla varustettuun ajoneuvoon. Tilalle tulleet astiat ovat edeltäjiään suurempia, jolloin tyhjennysväli harveni ja näin ollen kuljetusten määräkin putosi. Autolla kerättiin lähinnä paperia ja pahvia.
Ulkoistamisesta käytiin yt-neuvotteluja vuoden 2010 alussa. Onnistuneiden neuvotteluiden seurauksena vanha kalusto myytiin alihankkijalle, joka sai myös Hyötypaperi Oy:n jätteenkeräykset Etelä-Karjalan alueella hoidettavakseen. Hyötypaperi Oy:n kassavarojen vaihtelua saatiin näin ollen tasattua ja kuljetuksen tulos nousi miinuksesta reilusti plussan puolelle. Ulkoistaminen onnistui jopa suunnitelmia ja odotuksia paremmin.
Työssä selvitettiin, kannattaako Hyötypaperi Oy:n tehdä sopimusta jätejakeiden kuljetuspalveluiden ja muiden kierrätykseen liittyvien töiden ulkoistamisesta sekä Hyötypaperi Oy:n Lappeenrannan yksikön kuljetuskaluston myymisestä urakoitsijalle. Hyötypaperi Oy:n entinen kuljetuskalusto oli ollut jo pitkään käytössä ja kysynnän tiedettiin pienenevän, joten omalle kalustolle ei ollut välttämättä enää tarvetta. Aikaisemmin pienastioita tyhjennettiin Etelä-Karjalan alueella päivittäin pakkaavalla jäteautolla. Emoyhtiöltä tuli idea keräysastioiden korvaamisesta aluekeräyspisteissä ympäristöystävällisemmillä syvä- ja pintakeräysastioilla, jolloin kuljetuskalusto olisi muutenkin jouduttu vaihtamaan nosturilla varustettuun ajoneuvoon. Tilalle tulleet astiat ovat edeltäjiään suurempia, jolloin tyhjennysväli harveni ja näin ollen kuljetusten määräkin putosi. Autolla kerättiin lähinnä paperia ja pahvia.
Ulkoistamisesta käytiin yt-neuvotteluja vuoden 2010 alussa. Onnistuneiden neuvotteluiden seurauksena vanha kalusto myytiin alihankkijalle, joka sai myös Hyötypaperi Oy:n jätteenkeräykset Etelä-Karjalan alueella hoidettavakseen. Hyötypaperi Oy:n kassavarojen vaihtelua saatiin näin ollen tasattua ja kuljetuksen tulos nousi miinuksesta reilusti plussan puolelle. Ulkoistaminen onnistui jopa suunnitelmia ja odotuksia paremmin.