Markkina-analyysi Juvenes-Yhtiöt Oy
Alanen, Sari; Ropponen, Sanna (2010)
Alanen, Sari
Ropponen, Sanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917721
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkina-analyysi Juvenekselle. Työn tavoitteena oli kartoittaa Juveneksen kilpailijat Tullin alueella ja sen läheisyydessä. Juveneksella on kyseisellä alueella kaksi henkilöstöravintolaa, Juvenes Ravintola Attila ja Juvenes Ravintola Juhlakeskus. Pahimmista kilpailijoista tehtiin kilpailija-analyysi.
Lisäksi selvitettiin Juvenes Ravintola Attilan ja Juvenes Ravintola Juhlakeskuksen sopimusasiakkaita. Alueen yritykset kartoitettiin. Tämän jälkeen selvitettiin yritysten halukkuutta alkaa Juveneksen sopimusasiakkaiksi. Mietittiin keinoja vanhojen sopimusasiakkaiden sitouttamiseksi.
Kilpailijoiden analysointiin käytettiin systemaattista havainnointia. Havainnot kerättiin etukäteen laaditulle lomakkeelle. Näin saaduista tuloksista laadittiin erilaisia havainnollistavia kuvioita. Vanhoista sopimusasiakkaista kerättiin tietoa ravintolapäälliköitä haastattelemalla. Uusia mahdollisia sopimusasiakkaita lähestyttiin kyselyllä sähköpostitse tai puhelimitse haastattelemalla.
Teimme puhelinhaastatteluja 14 yritykseen. Yrityksistä kolme olivat kiinnostuneita lounassopimuksesta Juveneksen kanssa. Sähköpostikyselyt lähetimme 64 yritykselle. Sähköpostikyselyyn vastasi 21 yritystä. Kahdeksassa yrityksessä oltiin kiinnostuneita sopimusasiakkuudesta tai Juveneksen sarjalipuista.
Alueella on 22 ravintolaa. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Tullin alueella kilpailu asiakkaista on kovaa. Juvenes Ravintola Attila ja Juvenes Ravintola Juhlakeskus sijoittuivat kilpailija-analyysissä keskivertoa paremmin. Pahimmiksi kilpailijoiksi erottuivat Ravintola Myllärit, Klubi ja Ravintola Telakka.
Puhelinhaastattelun ja sähköpostikyselyn avulla saatiin selville, että yhteensä 11 yritystä olisi kiinnostunut sopimusasiakkuudesta Juveneksen kanssa.
Opinnäytetyö on osittain luottamuksellinen.
Lisäksi selvitettiin Juvenes Ravintola Attilan ja Juvenes Ravintola Juhlakeskuksen sopimusasiakkaita. Alueen yritykset kartoitettiin. Tämän jälkeen selvitettiin yritysten halukkuutta alkaa Juveneksen sopimusasiakkaiksi. Mietittiin keinoja vanhojen sopimusasiakkaiden sitouttamiseksi.
Kilpailijoiden analysointiin käytettiin systemaattista havainnointia. Havainnot kerättiin etukäteen laaditulle lomakkeelle. Näin saaduista tuloksista laadittiin erilaisia havainnollistavia kuvioita. Vanhoista sopimusasiakkaista kerättiin tietoa ravintolapäälliköitä haastattelemalla. Uusia mahdollisia sopimusasiakkaita lähestyttiin kyselyllä sähköpostitse tai puhelimitse haastattelemalla.
Teimme puhelinhaastatteluja 14 yritykseen. Yrityksistä kolme olivat kiinnostuneita lounassopimuksesta Juveneksen kanssa. Sähköpostikyselyt lähetimme 64 yritykselle. Sähköpostikyselyyn vastasi 21 yritystä. Kahdeksassa yrityksessä oltiin kiinnostuneita sopimusasiakkuudesta tai Juveneksen sarjalipuista.
Alueella on 22 ravintolaa. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Tullin alueella kilpailu asiakkaista on kovaa. Juvenes Ravintola Attila ja Juvenes Ravintola Juhlakeskus sijoittuivat kilpailija-analyysissä keskivertoa paremmin. Pahimmiksi kilpailijoiksi erottuivat Ravintola Myllärit, Klubi ja Ravintola Telakka.
Puhelinhaastattelun ja sähköpostikyselyn avulla saatiin selville, että yhteensä 11 yritystä olisi kiinnostunut sopimusasiakkuudesta Juveneksen kanssa.
Opinnäytetyö on osittain luottamuksellinen.