Viestintä, hinta ja henkilöstö markkinoinnin kilpailutekijöinä - Esimerkkinä R-kioskien pilottikampanja
Voutilainen, Anu; Mustonen, Anu (2010)
Voutilainen, Anu
Mustonen, Anu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917729
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli tutkia Rautakirja Oy:n toimeksiannosta pilotointivaiheessa ollutta hintakampanjaa ja sen onnistumista. Tutkimme miten asiakkaat reagoivat uuteen hinnoitteluun sekä sitä, millaisena henkilökunta kokee hintakampanjan. Hintakampanjan ideana oli ”osta 2 samaa tuotetta, saat toisesta 30 % alennusta”. Tuotevalikoimasta hintakampanjaan kuuluivat makeiset ja virvoitusjuomat. Hintakampanja toteutettiin ajalla 1.8-31.10.2009 viidessä eri puolella Suomea sijaitsevassa R-kioskissa. Näistä viidestä kioskista tutkimme neljää, koska yksi viidestä hintakampanjan piiriin kuuluneista kioskeista toimii kauppiaslähtöisesti. Neljä muuta kioskia toimivat esimieslähtöisesti aluemyyntipäällikön ohjaamina ja toimeksiantajamme oli nimenomaan näiden neljän kioskin aluemyyntipäällikkö. Tutkimamme pilottikioskit sijaitsivat Kuopion Petosella, Heinolassa (kaksi R-kioskia Heinolasta) ja Kiteellä.
Toteutimme tutkimuksen kvantitatiivisena strukturoituna lomakekyselynä. Haastattelimme asiakkaita itse Petosella ja muihin kioskeihin postitimme asiakkaille jaettavat kyselylomakkeet. Tutkimuksemme vastausprosentti asiakaskyselyn osalta oli 53 % (122 kpl vastauksia). Henkilökunnan kysely oli niin ikään strukturoitu lomakekysely ja sen vastausprosentti oli 100 %.
Tutkimustulosten perusteella noin puolet vastaajista oli huomannut hintakampanjan, mutta 55,7 % ei pitänyt hintakampanjaa houkuttelevana. Vastaajista 67,2 % oli mielestään ymmärtänyt kampanjan idean, mutta 70 % vastasi, ettei kampanja vaikuttanut heidän ostopäätökseensä ostaa enemmän hintakampanjan tuotteita. Kampanjan mainosmateriaaliin oltiin pääasissa tyytyväisiä. Noin 70 % vastaajista piti mainosmateriaalia riittävänä näkyvyydeltään ja informaatioltaan. Mainosmateriaalia myös kritisoitiin, mainonta koettiin liian samankaltaisena muun kioskimainonnan kanssa. Henkilökunta koki kampanjan kiinnostavana ja myös hyödyllisenä R-kioskille. Henkilökunnan mielestä osa asiakkaista oli kiinnostunut hintakampanjasta ja tarjouksesta, kun taas osa koki tarjouksen pakkomyynniksi. Myös henkilökunnan mielestä kampanjan mainosmateriaali oli riittämätöntä.
Opinnäytteemme teoriataustana on 7 P-malli, josta keskitymme hintaan, henkilöstöön ja viestintään.
Toteutimme tutkimuksen kvantitatiivisena strukturoituna lomakekyselynä. Haastattelimme asiakkaita itse Petosella ja muihin kioskeihin postitimme asiakkaille jaettavat kyselylomakkeet. Tutkimuksemme vastausprosentti asiakaskyselyn osalta oli 53 % (122 kpl vastauksia). Henkilökunnan kysely oli niin ikään strukturoitu lomakekysely ja sen vastausprosentti oli 100 %.
Tutkimustulosten perusteella noin puolet vastaajista oli huomannut hintakampanjan, mutta 55,7 % ei pitänyt hintakampanjaa houkuttelevana. Vastaajista 67,2 % oli mielestään ymmärtänyt kampanjan idean, mutta 70 % vastasi, ettei kampanja vaikuttanut heidän ostopäätökseensä ostaa enemmän hintakampanjan tuotteita. Kampanjan mainosmateriaaliin oltiin pääasissa tyytyväisiä. Noin 70 % vastaajista piti mainosmateriaalia riittävänä näkyvyydeltään ja informaatioltaan. Mainosmateriaalia myös kritisoitiin, mainonta koettiin liian samankaltaisena muun kioskimainonnan kanssa. Henkilökunta koki kampanjan kiinnostavana ja myös hyödyllisenä R-kioskille. Henkilökunnan mielestä osa asiakkaista oli kiinnostunut hintakampanjasta ja tarjouksesta, kun taas osa koki tarjouksen pakkomyynniksi. Myös henkilökunnan mielestä kampanjan mainosmateriaali oli riittämätöntä.
Opinnäytteemme teoriataustana on 7 P-malli, josta keskitymme hintaan, henkilöstöön ja viestintään.