Tietokoneen peruskäytön sekä Microsoft Office -ohjelmien koulutusprojekti Petosen asukastuvan käyttäjille
Malinen, Jari (2010)
Malinen, Jari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917739
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä järjestettiin ja toteutettiin kuusi tietojenkäsittelyyn liittyvää kurssia yhdessä Savonia Ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn opiskelijan Kirsi Parkkisen kanssa. Aihealueina olivat tietotekniikan perusteet, Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft Power Point, kuvankäsittely sekä sosiaalinen media. Koulutukset alkoivat 3.6.2010 ja päättyivät 21.9.2010. Ne toteutettiin Peto-sen asukastuvalla. Petosen asukastupa on Kuopion kaupungin rahoittama, ja se järjestää ihmisille erilaisia harrasteita, kuten neulomista ja retkeilyä. Tuvan aktiviteetteihin saa osallistua kuka tahansa.
Kurssien tarkoituksena oli vastata tietojenkäsittelykoulutuksen tarpeeseen. Kurssit pidettiin lähiope-tuksena Petosen asukastuvan tiloissa. Kursseille sai ilmoittautua kuka tahansa, poislukien tietotek-niikan perusteet -kurssi, joka oli suunnattu senioreille. Koulutukseen valitut aiheet selvitettiin asu-kastuvalle jätettyjen kyselylomakkeiden avulla. Potentiaaliset osallistujat saivat valita ehdolla ole-vista kursseista sellaiset, joihin he itse haluaisivat osallistua.
Opinnäytetyössä käsitellään opettamisen teoriaa sekä kouluttamista. Kouluttamisesta käydään läpi hyviä prosesseja ja tehokkaan kouluttamisen perusteita. Opettamisen perusteista tarkastellaan muu-tamia konstruktivistisen ja realistisen mallin oppeja ja ominaisuuksia. Myös mallien eroavaisuuksia ja yhteneväisyyksiä selvitetään muun muassa esimerkkien avulla.
Kouluttamisen osalta tutkitaan hyviä koulutustapoja käytännön kannalta. Sen lisäksi perehdytään aikuiskoulutuksen ja erityisesti vanhusten kouluttamisen erityispiirteisiin. Esitettyihin ongelmiin annetaan myös ratkaisuehdotuksia.
Kurssien tarkoituksena oli vastata tietojenkäsittelykoulutuksen tarpeeseen. Kurssit pidettiin lähiope-tuksena Petosen asukastuvan tiloissa. Kursseille sai ilmoittautua kuka tahansa, poislukien tietotek-niikan perusteet -kurssi, joka oli suunnattu senioreille. Koulutukseen valitut aiheet selvitettiin asu-kastuvalle jätettyjen kyselylomakkeiden avulla. Potentiaaliset osallistujat saivat valita ehdolla ole-vista kursseista sellaiset, joihin he itse haluaisivat osallistua.
Opinnäytetyössä käsitellään opettamisen teoriaa sekä kouluttamista. Kouluttamisesta käydään läpi hyviä prosesseja ja tehokkaan kouluttamisen perusteita. Opettamisen perusteista tarkastellaan muu-tamia konstruktivistisen ja realistisen mallin oppeja ja ominaisuuksia. Myös mallien eroavaisuuksia ja yhteneväisyyksiä selvitetään muun muassa esimerkkien avulla.
Kouluttamisen osalta tutkitaan hyviä koulutustapoja käytännön kannalta. Sen lisäksi perehdytään aikuiskoulutuksen ja erityisesti vanhusten kouluttamisen erityispiirteisiin. Esitettyihin ongelmiin annetaan myös ratkaisuehdotuksia.