Liikunta-aktivaattoritoiminnan vaikutus 4.-, 5.-, ja 7.-luokkalaisten koulupäivän liikuntamäärään
Huhta, Niina (2010)
Huhta, Niina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017827
Tiivistelmä
Heinolassa Niemelän yhtenäiskoulussa toteutettiin Liikunta-aktivaattori-hanke luku-vuonna 2009-2010. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää liikunta-aktivaattoritoiminnan vaikutusta pilottikoulun oppilaiden liikuntamäärään koulupäivän aikana.
Tutkimuskouluna toimi Niemelän yhtenäiskoulu Heinolasta, ja tutkittava kohderyhmä oli 4. 5. ja 7.luokkien oppilaat (n = 96). Kahdesta vertailukoulusta seurattiin samojen luokkatasojen oppilaiden liikuntamääriä. Tutkimus toteutettiin askelmittaritutkimuksena, jossa oppilaat pitivät askelmittaria kolme päivää syksyllä 2009 (alkumittaus) ja keväällä 2010 (loppumittaus). Mittausten välillä pilottikoulussa toiminut liikunta-aktivaattori suunnitteli aktivoivaa toimintaa väli- ja liikuntatunneille ja suunnitteli osit-tain yhdessä oppilaiden kanssa koulun käytäville erilaisia liikunnallisia rasteja ja tietoiskuja hyvinvoinnista. Liikunta-aktivaattori oli myös aamulla vastassa ensimmäisiä oppilaita koulun pihalla, jotta etenkin pienet oppilaat kokivat kouluun saapumisen turvallisemmaksi ja mukavammaksi.
Pääjohtopäätöksenä voidaan todeta, että liikunta-aktivaattoritoiminnalla on ollut suurin vaikutus nuorempien oppilaiden liikuntamäärien muutoksiin. Jokaisessa analysoidussa tilastossa Niemelän koulun koeryhmän 4.-luokkalaisten askelmäärät ovat parantuneet vertailuryhmään nähden enemmän. Suurin haaste on saada 7.-luokkalaiset ymmärtämään liikkumisen tärkeys.
Tutkimuskouluna toimi Niemelän yhtenäiskoulu Heinolasta, ja tutkittava kohderyhmä oli 4. 5. ja 7.luokkien oppilaat (n = 96). Kahdesta vertailukoulusta seurattiin samojen luokkatasojen oppilaiden liikuntamääriä. Tutkimus toteutettiin askelmittaritutkimuksena, jossa oppilaat pitivät askelmittaria kolme päivää syksyllä 2009 (alkumittaus) ja keväällä 2010 (loppumittaus). Mittausten välillä pilottikoulussa toiminut liikunta-aktivaattori suunnitteli aktivoivaa toimintaa väli- ja liikuntatunneille ja suunnitteli osit-tain yhdessä oppilaiden kanssa koulun käytäville erilaisia liikunnallisia rasteja ja tietoiskuja hyvinvoinnista. Liikunta-aktivaattori oli myös aamulla vastassa ensimmäisiä oppilaita koulun pihalla, jotta etenkin pienet oppilaat kokivat kouluun saapumisen turvallisemmaksi ja mukavammaksi.
Pääjohtopäätöksenä voidaan todeta, että liikunta-aktivaattoritoiminnalla on ollut suurin vaikutus nuorempien oppilaiden liikuntamäärien muutoksiin. Jokaisessa analysoidussa tilastossa Niemelän koulun koeryhmän 4.-luokkalaisten askelmäärät ovat parantuneet vertailuryhmään nähden enemmän. Suurin haaste on saada 7.-luokkalaiset ymmärtämään liikkumisen tärkeys.