Kainuulaisissa eläintenkatselutuotekohteissa vierailevien matkailijoiden asiakastyytyväisyys
Sievänen, Virpi (2010)
Sievänen, Virpi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121217897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121217897
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Kainuussa eläintenkatselutuotekohteissa vierailevien kotimaalaisten ja ulkomaalaisten matkailijoiden asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksen välineenä käytettiin asiakastyytyväisyyskyselyä, joka toteutettiin loppukesästä 2010. Kyselyn toteuttamiseen osallistui neljä alueella toimivaa yrittäjää.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee pääosin luontomatkailua, eläinmatkailua ja asiakastyytyväisyyttä. Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi 44 henkilöä. Kerätty aineisto käsiteltiin SPSS -tilastointiohjelmalla sekä Microsoft Excel -ohjelmalla.
Tutkimuksessa ilmeni, että Kainuussa eläintenkatselutuotekohteissa vierailleet asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä. Eläintenkatselutuote osoittautui vahvaksi elämyksen tarjoajaksi, ja tuloksista voidaan päätellä, että asiakkailla on hyvä ennuste nähdä eläimiä haaskalla. Karhun asema vetovoimaisimpana eläimenä vahvistui myös.
Tulosten pohjalta yrittäjille annettiin kehittämisehdotuksia. Kyselyn toteuttaminen tulevaisuudessa säännöllisesti olisi tärkeää, jotta saataisiin ajan tasalla olevaa tietoa asiakastyytyväisyydestä ja siinä tapahtuvista muutoksista.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee pääosin luontomatkailua, eläinmatkailua ja asiakastyytyväisyyttä. Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi 44 henkilöä. Kerätty aineisto käsiteltiin SPSS -tilastointiohjelmalla sekä Microsoft Excel -ohjelmalla.
Tutkimuksessa ilmeni, että Kainuussa eläintenkatselutuotekohteissa vierailleet asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä. Eläintenkatselutuote osoittautui vahvaksi elämyksen tarjoajaksi, ja tuloksista voidaan päätellä, että asiakkailla on hyvä ennuste nähdä eläimiä haaskalla. Karhun asema vetovoimaisimpana eläimenä vahvistui myös.
Tulosten pohjalta yrittäjille annettiin kehittämisehdotuksia. Kyselyn toteuttaminen tulevaisuudessa säännöllisesti olisi tärkeää, jotta saataisiin ajan tasalla olevaa tietoa asiakastyytyväisyydestä ja siinä tapahtuvista muutoksista.