Private Label : De finländska butikskedjornas val av internationellt samarbete
Saarnisto, Jessica (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317936
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov omfattar teori om private label, livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln. Private label är ett aktuellt fenomen som blivit en viktig faktor inom den internationella handeln. Genom att handeln köper varor direkt från leverantörerna men under sitt eget varumärke så kan leverantörerna fokusera sig på vad de är bäst på, att tillverka varor, och detaljhandeln vad de är bäst på, att sälja varor. Detta lärdomsprov undersöker hur de finländska butikskedjornas egna varumärken fungerar genom tre kvalitativa intervjuer med sakkunniga människor inom branschen. Resultatet visar att för den finländska butikskedjan är de viktigaste aspekterna när det kommer till att välja en tillverkare för sina private label, produkternas kvalitet, det låga priset och leverantörernas etiska agerande. This thesis comprises theory about private label, the food industry and retail trade. Private label is a current phenomenon that has grown to be an important key factor in international retail trade. When retail chains buy products directly from supplier but under the chains own brand the supplier can focus on what they do best, which is producing and the stores on what they do best, selling. This thesis examines how the Finnish retail chains own private label works by interviewing three experts from the field. The result showed that when it comes to choosing a supplier for ones private label the most important factors are the quality, the low price and the suppliers’ ethical behaviour.