Lapin metsämuseon verkostoituminen Rovaniemen matkailuelinkeinoon
Puro, Minna; Korpela, Mervi (2010)
Puro, Minna
Korpela, Mervi
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317992
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli rakentaa Lapin metsämuseolle verkostoehdotelma. Keskityimme erityisesti matkailualan kontaktien miettimiseen, koska Metsämuseolla ei ollut niitä lainkaan. Tutkimusongelmiksi muodostuivat, ketä yhteistyökumppanit voisivat olla ja minkälaista yhteistyö olisi. Lisäksi perehdyimme tuotekehitykseen ja markkinointiin, koska kyseisten osa-alueiden tulee olla kunnossa kun halutaan verkostoitua.
Työn taustaa varten teimme teemahaastattelut viidelle merkittävälle Rovaniemen matkailutoimijalle. Haastattelukysymykset koskivat verkostoitumista Rovaniemen alueella ja Lapin metsämuseon verkostoitumista. Saimme haastatteluista arvokasta tietoa työhömme. Haastattelujen lisäksi käytimme tutkimusaineistona verkostoitumiseen ja vetovoimatekijöihin liittyvää teoriaa.
Jaoimme verkostoitumissuunnitelman viiteen eri osa-alueeseen: kulttuurialan toimijoihin, markkinointiverkostoon, hankkeisiin, matkailualan toimijoihin ja mediaan. Mielestämme Metsämuseon kannattaisi liittyä Rovaniemen Matkailu ja Markkinointi Oy:hyn sekä kehittää yhteistyötä muiden museoiden, kulttuuritoimijoiden ja ohjelmapalveluyritysten kanssa. Lisäksi markkinointia tulisi tehostaa esimerkiksi mediassa.
Työn aikana tulimme siihen tulokseen, että Metsämuseon tuotetta eli museokierrosta voisi kehittää. Useat haastateltavat olivat kiinnostuneita yhteistyöstä, mutta heidän mielestään tuotetta pitäisi kehittää myyvempään suuntaan. Työssämme olemme tuoneet esille ehdotuksia tuotteen kehittämiseksi.
Työn taustaa varten teimme teemahaastattelut viidelle merkittävälle Rovaniemen matkailutoimijalle. Haastattelukysymykset koskivat verkostoitumista Rovaniemen alueella ja Lapin metsämuseon verkostoitumista. Saimme haastatteluista arvokasta tietoa työhömme. Haastattelujen lisäksi käytimme tutkimusaineistona verkostoitumiseen ja vetovoimatekijöihin liittyvää teoriaa.
Jaoimme verkostoitumissuunnitelman viiteen eri osa-alueeseen: kulttuurialan toimijoihin, markkinointiverkostoon, hankkeisiin, matkailualan toimijoihin ja mediaan. Mielestämme Metsämuseon kannattaisi liittyä Rovaniemen Matkailu ja Markkinointi Oy:hyn sekä kehittää yhteistyötä muiden museoiden, kulttuuritoimijoiden ja ohjelmapalveluyritysten kanssa. Lisäksi markkinointia tulisi tehostaa esimerkiksi mediassa.
Työn aikana tulimme siihen tulokseen, että Metsämuseon tuotetta eli museokierrosta voisi kehittää. Useat haastateltavat olivat kiinnostuneita yhteistyöstä, mutta heidän mielestään tuotetta pitäisi kehittää myyvempään suuntaan. Työssämme olemme tuoneet esille ehdotuksia tuotteen kehittämiseksi.