ASP-pohjaisen palvelutuotteen kehittäminen
Mattila, Toni (2010)
Mattila, Toni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121217902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121217902
Tiivistelmä
Palvelutuotteet ja tuotteistaminen ovat avaintermejä IT-palveluja tuottavalle yritykselle. Tuotteistamisella pyritään takaamaan palvelutuotteille tarkat toimintatavat ja käytännöt. Olemassa olevilla standardeilla voidaan luoda ja kehittää yritykselle toimivat ja käytännölliset prosessit. Tämän työn tarkoituksena oli tuotteistaa yrityksen ohjelmistotuotteen pohjalta ASP-palvelu. Palvelu haluttiin tuotteistaa, jotta siitä tulisi helpommin myytävä palvelutuote. Työssä käytettiin toimintatutkimusta, jolla selvitettiin hyviä ja käytännöllisiä tapoja tuotteistaa palvelua. Laadullista tutkimusta tehtiin vertaamalla yrityksen olemassa olevia prosesseja ja alan kirjallisuudessa ilmenneitä esimerkkejä.
Kehitystyön aikana saatiin hyödyllisiä tuloksia ja yllätyttiin jopa positiivisesti. Kehitystyön aikana tutustuttiin suositun ITIL-standardin käytäntöihin ja menetelmiin. ITIL-standardi sopi melko hyvin yrityksen palvelutuotteen prosessien hoitamiseen. Palvelutuotteen tuotteistamisessa hyödynnettiin yrityksen olemassa olevaa
tuotteistamistapaa. Tuotteistuksessa kehitettiin ohjelmistotuotteen pohjalta käytäntöjä, jotka oli aikaisemmin koettu hankaliksi ja raskaiksi. Konfiguraationhallinnassa testattiin yrityksen omaa PDM-tuotetta, jossa nimikkeillä ja nimikerakenteilla toteutettiin ASPympäristön hallinta.
Työn tuloksena saatiin prosessikaaviot palvelun elinkaarelle sekä käytäntöjä, joilla palvelun prosessit nopeutuivat. Palvelutuotteen tuotteistukselle kehitettiin tarvittavia
prosesseja. Työn aikana kuitenkin todettiin, että ASP-palvelut ovat vanhentuneita ja tilalle ovat tulossa SaaS-palvelut. Tulevaisuudessa palvelutuotteen kehitys SaaS-palveluksi vaatii tulevaisuudessa muutoksia myös ohjelmistotuotteeseen.
Kehitystyön aikana saatiin hyödyllisiä tuloksia ja yllätyttiin jopa positiivisesti. Kehitystyön aikana tutustuttiin suositun ITIL-standardin käytäntöihin ja menetelmiin. ITIL-standardi sopi melko hyvin yrityksen palvelutuotteen prosessien hoitamiseen. Palvelutuotteen tuotteistamisessa hyödynnettiin yrityksen olemassa olevaa
tuotteistamistapaa. Tuotteistuksessa kehitettiin ohjelmistotuotteen pohjalta käytäntöjä, jotka oli aikaisemmin koettu hankaliksi ja raskaiksi. Konfiguraationhallinnassa testattiin yrityksen omaa PDM-tuotetta, jossa nimikkeillä ja nimikerakenteilla toteutettiin ASPympäristön hallinta.
Työn tuloksena saatiin prosessikaaviot palvelun elinkaarelle sekä käytäntöjä, joilla palvelun prosessit nopeutuivat. Palvelutuotteen tuotteistukselle kehitettiin tarvittavia
prosesseja. Työn aikana kuitenkin todettiin, että ASP-palvelut ovat vanhentuneita ja tilalle ovat tulossa SaaS-palvelut. Tulevaisuudessa palvelutuotteen kehitys SaaS-palveluksi vaatii tulevaisuudessa muutoksia myös ohjelmistotuotteeseen.