Palvelumuotoilu yksityisessä liikekiinteistösijoittamisessa - liiketilan tilankäyttösuunnitelma palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Case: Wanha Kauppa.
Saarela, Laura (2010)
Saarela, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515708
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen laatia toimiva liiketilan tilankäyttösuunnitelma. Suunnittelutyön kohde, Wanha Kauppa ja sen tällä hetkellä tyhjillään oleva liiketila, sijaitsevat suomalaisella syrjäseudulla Itä-Suomessa. Tilaan ei ole vielä tiedossa vuokralaista, joka yhdessä kohteen sijainnin kanssa asettaa suunnittelulle erityisvaatimuksia, joihin palvelumuotoilun menetelmillä pyritään vastaamaan.
Palvelumuotoilu on melko uusi ja tuntematon muotoilun osaamisala, jolla tarkoitetaan palvelujen innovointia, kehittämistä ja suunnittelua muotoilun menetelmin (Koivisto, 2007, 10). Näissä menetelmissä käyttäjä on suunnittelun keskipiste.
Tilapalveluiden innovoinnissa sekä tilasuunnittelussa palvelumuotoilun metodien hyödyt tulevat esiin muun muassa tilanteessa, jossa palvelukokonaisuuksien määrätietoisella kehittämisellä rakennetaan strategisia kumppanuuksia liiketilan vuokranantajan sekä vuokralaisen kanssa ja luodaan molemminpuolista hyötyä tuottavia win-win –asetelmia.
Tässä opinnäytetyössä hyödynnetään kolmivaiheista palvelumuotoiluprosessin menetelmää (havainnointi, rakentaminen ja mittaaminen). Näiden vaiheiden toteutuksen jälkeen tilasuunnittelun pohjatyö – taustatutkimus ja työn luonnostelu – ovat valmiita ja varsinainen toteuttava suunnittelutyö pääsee alkamaan.
Palvelumuotoilun menetelmien avulla tilasuunnittelutyö on mahdollista prosessoida selkeäksi ja tavoitteelliseksi kokonaisuudeksi, jossa tilan käyttäjän tarpeet on erityisesti huomioitu.
Palvelumuotoilu on melko uusi ja tuntematon muotoilun osaamisala, jolla tarkoitetaan palvelujen innovointia, kehittämistä ja suunnittelua muotoilun menetelmin (Koivisto, 2007, 10). Näissä menetelmissä käyttäjä on suunnittelun keskipiste.
Tilapalveluiden innovoinnissa sekä tilasuunnittelussa palvelumuotoilun metodien hyödyt tulevat esiin muun muassa tilanteessa, jossa palvelukokonaisuuksien määrätietoisella kehittämisellä rakennetaan strategisia kumppanuuksia liiketilan vuokranantajan sekä vuokralaisen kanssa ja luodaan molemminpuolista hyötyä tuottavia win-win –asetelmia.
Tässä opinnäytetyössä hyödynnetään kolmivaiheista palvelumuotoiluprosessin menetelmää (havainnointi, rakentaminen ja mittaaminen). Näiden vaiheiden toteutuksen jälkeen tilasuunnittelun pohjatyö – taustatutkimus ja työn luonnostelu – ovat valmiita ja varsinainen toteuttava suunnittelutyö pääsee alkamaan.
Palvelumuotoilun menetelmien avulla tilasuunnittelutyö on mahdollista prosessoida selkeäksi ja tavoitteelliseksi kokonaisuudeksi, jossa tilan käyttäjän tarpeet on erityisesti huomioitu.