Opiskelijahuolto nuoren turvallisen kasvun ja kehityksen tukena Ylä-Savon ammattiopistossa
Katainen, Katariina (2010)
Katainen, Katariina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318032
Tiivistelmä
Opinnäytteellä kerättiin tietoa Ylä-Savon ammatti- ja aikuisopiston opiskelijahuollon palveluiden saatavuudesta, kokemusta ja luottamusta palveluita kohtaan sekä siitä, mihin apua ja tukea mahdollisesti jää saamatta. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Ylä-Savon ammattiopisto. Tiedonkeruumenetelmänä oli sähköinen kyselylomake ja kyselyn tutkimusjoukon muodostivat Ylä-Savon ammatti- ja aikuisopiston nuorisoasteen opiskelijoiden 2. vuosikurssilaiset.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytteessä on nuoruuden ikävaiheen psykososiaalinen kehittyminen, kehityksen kriisiytyminen sekä opiskelijahuolto ja sen sisältämät palvelut. Psykososiaalisesta kehittymisestä nostettiin esille koko nuoruuden aikaisen laaja-alaisen identiteetin kehittyminen, ihmissuhteiden merkityksellisyys tuona aikana sekä kehityksen kriisiytyminen etenkin koulukiusaamistapauksissa.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että vastaajat pääsääntöisesti luottivat ja uskoivat opiskelijahuollon eri osa-alueiden palveluiden saatavuuteen ja palveluiden kykyyn vastata heidän tarpeisiinsa. Heikoimmin puolestaan uskottiin ja luotettiin oppilaitoksen kykyyn tarjota apua läheisissä ihmissuhdeasioissa. Vastaajat myös toivoivat, että oppilaitoksessa työskentelevät aikuiset osoittaisivat enemmän huomiota yksittäistä opiskelijaa kohtaan ja olisivat enemmän kiinnostuneita opiskelijan päivittäisistä kuulumisista sekä puuttuisivat paremmin kiusaamistapauksiin. Myös oppilaitoksen terveydenhoitajan vastaanotolle pääsy koettiin jossain määrin hankalaksi, kun taas terveydenhoitajan kautta pääsy muihin opiskelijaterveydenhuollon palveluihin uskottiin tai koettiin yleisesti hyväksi.
Tutkimustuloksia voivat hyödyntää toimeksiantaja kehittäessään opiskelijahuollon palveluitaan, sekä Ylä-Savon SOTE-kuntayhtymä joka on järjestämisvastuussa opiskelijoiden terveydenhuollon palveluista.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytteessä on nuoruuden ikävaiheen psykososiaalinen kehittyminen, kehityksen kriisiytyminen sekä opiskelijahuolto ja sen sisältämät palvelut. Psykososiaalisesta kehittymisestä nostettiin esille koko nuoruuden aikaisen laaja-alaisen identiteetin kehittyminen, ihmissuhteiden merkityksellisyys tuona aikana sekä kehityksen kriisiytyminen etenkin koulukiusaamistapauksissa.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että vastaajat pääsääntöisesti luottivat ja uskoivat opiskelijahuollon eri osa-alueiden palveluiden saatavuuteen ja palveluiden kykyyn vastata heidän tarpeisiinsa. Heikoimmin puolestaan uskottiin ja luotettiin oppilaitoksen kykyyn tarjota apua läheisissä ihmissuhdeasioissa. Vastaajat myös toivoivat, että oppilaitoksessa työskentelevät aikuiset osoittaisivat enemmän huomiota yksittäistä opiskelijaa kohtaan ja olisivat enemmän kiinnostuneita opiskelijan päivittäisistä kuulumisista sekä puuttuisivat paremmin kiusaamistapauksiin. Myös oppilaitoksen terveydenhoitajan vastaanotolle pääsy koettiin jossain määrin hankalaksi, kun taas terveydenhoitajan kautta pääsy muihin opiskelijaterveydenhuollon palveluihin uskottiin tai koettiin yleisesti hyväksi.
Tutkimustuloksia voivat hyödyntää toimeksiantaja kehittäessään opiskelijahuollon palveluitaan, sekä Ylä-Savon SOTE-kuntayhtymä joka on järjestämisvastuussa opiskelijoiden terveydenhuollon palveluista.