Lähiruokaa Päijät-Hämeestä : keinoja paikallisen lähiruokakulttuurin näkyvyyden ja tunnettuuden lisäämiseksi
Luukkanen, Leena (2010)
Luukkanen, Leena
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318007
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua päijäthämäläiseen lähiruokakulttuuriin ja selvittää, millä tavalla lähiruokaa toteutetaan tällä hetkellä maakunnan alueella. Tutkimuksen tavoitteena oli etsiä vastauksia siihen, kuinka tunnettu lähiruoka-termi on paikallisesti, miten ja millä keinoilla lähiruoan käyttöä ja näkyvyyttä voitaisiin lisätä ja mitä käytön ja näkyvyyden lisääminen vaativat maakunnalta ja alueen ravintoloilta.
Tutkimuksen teoriaosassa selvitetään lähiruokaa käsitteenä ja esitellään lähiruokaan yleisimmin liitettäviä ominaisuuksia. Teoriaosassa esitellään myös Päijät-Hämeen oma lähiruokamenu, VellamoMenu, ja tarkastellaan lähiruokamarkkinoita Suomessa. Aikaisempien tutkimusten perusteella teoriaosuus selventää myös lähiruoan mahdollisia markkinointikanavia. Lisäksi selvitetään lähi- ja luomuruoan keskeisimpiä eroja.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, jossa tiedonkeruumuotoina käytettiin asiantuntijahaastatteluja ja asiakaskyselyä (n=40). Viisi asiantuntijahaastattelua toimii tutkimuksessa myös tärkeänä lähdemateriaalina.
Tutkimuksen tulokset osoittivat maakunnan lähiruokakulttuurin tilan olevan varsin vakaalla pohjalla, mutta mahdollisuuksia kasvuun ja kehitykseen on. Paikalliset asiakkaat tunnistavat lähiruoka-termin hyvin ja ovat kiinnostuneita lähiruoka-tuotteista ja lähiruokaa toteuttavista ravintoloista, mutta toivovat erityisesti lähiruoan näkyvämpää ja selkeämpää markkinointia katukuvassa tai ravintoloissa. Maakunnassa tulisi kiinnittää huomiota myös erilaisten lähiruokateemalla toimivien markkinoiden tai lähiruokatorin toteuttamiseen, sillä asiakaskyselyn tulosten perusteella lähiruokatapahtumille olisi Päijät-Hämeessä kysyntää.
Tutkimuksen teoriaosassa selvitetään lähiruokaa käsitteenä ja esitellään lähiruokaan yleisimmin liitettäviä ominaisuuksia. Teoriaosassa esitellään myös Päijät-Hämeen oma lähiruokamenu, VellamoMenu, ja tarkastellaan lähiruokamarkkinoita Suomessa. Aikaisempien tutkimusten perusteella teoriaosuus selventää myös lähiruoan mahdollisia markkinointikanavia. Lisäksi selvitetään lähi- ja luomuruoan keskeisimpiä eroja.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, jossa tiedonkeruumuotoina käytettiin asiantuntijahaastatteluja ja asiakaskyselyä (n=40). Viisi asiantuntijahaastattelua toimii tutkimuksessa myös tärkeänä lähdemateriaalina.
Tutkimuksen tulokset osoittivat maakunnan lähiruokakulttuurin tilan olevan varsin vakaalla pohjalla, mutta mahdollisuuksia kasvuun ja kehitykseen on. Paikalliset asiakkaat tunnistavat lähiruoka-termin hyvin ja ovat kiinnostuneita lähiruoka-tuotteista ja lähiruokaa toteuttavista ravintoloista, mutta toivovat erityisesti lähiruoan näkyvämpää ja selkeämpää markkinointia katukuvassa tai ravintoloissa. Maakunnassa tulisi kiinnittää huomiota myös erilaisten lähiruokateemalla toimivien markkinoiden tai lähiruokatorin toteuttamiseen, sillä asiakaskyselyn tulosten perusteella lähiruokatapahtumille olisi Päijät-Hämeessä kysyntää.