Matkailijan tiedonhankinta : case: Lahti Travel Oy:n matkailuneuvontapalvelut
Riukka, Tuulia (2010)
Riukka, Tuulia
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318053
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää matkailijoiden tiedonhankintamenetelmiä ja sen avulla kehittää Lahden seudun matkailuneuvontapalveluita. Toimeksiantajana opinnäytetyössä on Lahti Travel Oy.
Teoriaosuus on jaettu kolmeen eri käsitteeseen, joista ensimmäinen on matkailumarkkinointi ja sen muuttuminen entistä sähköisempään muotoon. Toisena käsitteenä ovat matkailuneuvontapalvelut, joita käsitellään niin yleisellä tasolla kuin Lahden seudun kannaltakin. Kolmas käsite on tiedonhankinta osana matkailua.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Suomenkielinen kysely toteutettiin kesällä 2010 strukturoidulla kyselylomakkeella, johon pääsi vastaamaan Lahti Travelin internetsivustolla. Lahti Travelin toimistolla jaettiin sekä suomen- että englanninkielisiä kyselylomakkeita. Kyselyn avulla yritettiin selvittää matkailijoiden tiedonhankintakanavia ja sitä, mistä aiheista matkailijat etsivät tietoa. Kyselyssä selvitettiin myös matkailuneuvontapalveluiden tarpeellisuutta ja kehittämisideoita.
Kyselyn tulosten perusteella suurin osa vastaajista käyttää ensisijaisesti internetiä tiedonlähteenä matkailussa, mutta pitää matkailuneuvontapalveluita erittäin tärkeinä ja käyttää niitä tiedonhaussa. Tuloksista voi päätellä, että vaikka tulevaisuudessa sähköisten palveluiden käyttö kasvaa entisestään, matkailuneuvontapalveluiden kehittämiseen on syytä panostaa myös jatkossa.
Teoriaosuus on jaettu kolmeen eri käsitteeseen, joista ensimmäinen on matkailumarkkinointi ja sen muuttuminen entistä sähköisempään muotoon. Toisena käsitteenä ovat matkailuneuvontapalvelut, joita käsitellään niin yleisellä tasolla kuin Lahden seudun kannaltakin. Kolmas käsite on tiedonhankinta osana matkailua.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Suomenkielinen kysely toteutettiin kesällä 2010 strukturoidulla kyselylomakkeella, johon pääsi vastaamaan Lahti Travelin internetsivustolla. Lahti Travelin toimistolla jaettiin sekä suomen- että englanninkielisiä kyselylomakkeita. Kyselyn avulla yritettiin selvittää matkailijoiden tiedonhankintakanavia ja sitä, mistä aiheista matkailijat etsivät tietoa. Kyselyssä selvitettiin myös matkailuneuvontapalveluiden tarpeellisuutta ja kehittämisideoita.
Kyselyn tulosten perusteella suurin osa vastaajista käyttää ensisijaisesti internetiä tiedonlähteenä matkailussa, mutta pitää matkailuneuvontapalveluita erittäin tärkeinä ja käyttää niitä tiedonhaussa. Tuloksista voi päätellä, että vaikka tulevaisuudessa sähköisten palveluiden käyttö kasvaa entisestään, matkailuneuvontapalveluiden kehittämiseen on syytä panostaa myös jatkossa.