Lempäälässä on ideaa : tutkimus kunnan matkailuimagosta
Multanen, Irina; Näsärö, Terhi (2009)
Multanen, Irina
Näsärö, Terhi
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903301820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903301820
Tiivistelmä
Työmme tarkoituksena oli selvittää Lempäälän kunnan tunnettuutta ja matkailuimagon tilaa kesämatkailijoille suunnatun kyselyn avulla. Lisäksi selvitimme kunnan välittämää imagoa, asiantuntijahaastattelujen avulla sekä analysoimalla kunnan markkinointiviestintämateriaalia. Aineistoon kuului kunnan markkinointimateriaalista matkailuesite, matkailumainos, internetsivujen matkailuosio. Imagotutkimus oli ajankohtainen kunnan viimeaikaisen matkailukehityksen vuoksi. Lempäälän kunnassa ei ollut aiemmin tehty matkailuimagosta vastaavaa tutkimusta. Työn teoreettinen pohja koostui imago-, markkinointiviestintä-, sekä vetovoimatekijät teorioista.
Opinnäytetyöhömme kuului kyselytutkimus, joka on kvantitatiivista tutkimusotetta sekä asiantuntijahaastattelut, jotka edustavat kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kyselytutkimus kohdistui Lempäälässä vieraileviin ulkopaikkakuntalaisiin yli 15 -vuotiaisiin kesämatkailijoihin. Tutkimus koostui kahdesta osasta: toisaalta vastaanottajien eli matkailijoiden mielikuvista toisaalta lähettäjän eli kunnan viestinnällään välittämästä imagosta.
Tutkimuksessa selvisi, että kunnan välittämä imago on neutraali. Tämä johtuu kunnan markkinointiviestinnän tietopainotteisuudesta. Kunnan tärkein vetovoimatekijä on Ideapark. Kyselyn perusteella kunnan tunnettuus on kohtalaisella tasolla. Matkailijoiden ennakkokäsitys kunnan kiinnostavuudesta oli keskinkertainen, mutta vierailun aikana käsitys kiinnostavuudesta nousi merkittävästi. Yleinen käsitys kunnan matkailuimagosta kyselyn perusteella on melko positiivinen.
Kunnan kannattaisi yhä enemmän panostaa imagostrategiaan pohjautuvaan mielikuvamarkkinointiin, jotta matkailijoiden ennakkokäsitykset muuttuisivat vahvemmin positiivisiksi ja kunta houkuttelisi paremmin matkailijoita.
Opinnäytetyöhömme kuului kyselytutkimus, joka on kvantitatiivista tutkimusotetta sekä asiantuntijahaastattelut, jotka edustavat kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kyselytutkimus kohdistui Lempäälässä vieraileviin ulkopaikkakuntalaisiin yli 15 -vuotiaisiin kesämatkailijoihin. Tutkimus koostui kahdesta osasta: toisaalta vastaanottajien eli matkailijoiden mielikuvista toisaalta lähettäjän eli kunnan viestinnällään välittämästä imagosta.
Tutkimuksessa selvisi, että kunnan välittämä imago on neutraali. Tämä johtuu kunnan markkinointiviestinnän tietopainotteisuudesta. Kunnan tärkein vetovoimatekijä on Ideapark. Kyselyn perusteella kunnan tunnettuus on kohtalaisella tasolla. Matkailijoiden ennakkokäsitys kunnan kiinnostavuudesta oli keskinkertainen, mutta vierailun aikana käsitys kiinnostavuudesta nousi merkittävästi. Yleinen käsitys kunnan matkailuimagosta kyselyn perusteella on melko positiivinen.
Kunnan kannattaisi yhä enemmän panostaa imagostrategiaan pohjautuvaan mielikuvamarkkinointiin, jotta matkailijoiden ennakkokäsitykset muuttuisivat vahvemmin positiivisiksi ja kunta houkuttelisi paremmin matkailijoita.