Lähiruoan saatavuus kolmen Itä-Uudenmaan yrityksen näkökulmasta
Leino, Kaisa (2009)
Leino, Kaisa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902121438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902121438
Tiivistelmä
Lähiruoka on jatkuvasti esillä eri medioissa ja on ajankohtainen puheenaihe. Käsite on kuitenkin edelleen epäselvä eri tahoille, kuten kuluttajille, kunnallisille päättäjille ja yrityksille. Useimmiten lähiruoka sekoitetaan virheellisesti luomuruokaan. Lähiruoalla on positiivinen imago, mutta se mielletään helposti myös kalliiksi ja huonosti saatavaksi. Yleisin tapa kuluttajille on ostaa lähiruokatuotteita suoraan tiloilta, halleilta ja toreilta.
Työ tutkii lähiruoan eri käsitteitä, vertailee niitä keskenään ja pohtii käsitteen käyttöä. Työ esittelee lähiruokaan liittyviä saatavuuden ongelmia, kuten tunnistettavuus, hinta ja toimitusvarmuus. Työssä pohditaan syitä, miksi lähiruoka on kehittynyt ja mitkä asiat ja ideologiat sen taustalla vaikuttavat.
Lähiruoan saatavuutta kartoitetaan kolmen Itä-Uudellamaalla sijaitsevan yrityksen kautta. Tavoitteena on selvittää lähiruokaan liittyviä logistisia ongelmia, etsiä parannusehdotuksia ja pohtia millä tavalla lähiruoan saatavuutta voisi parantaa.
Opinnäytetyö on jatkoa lähiruokaprojektille joka toteutettiin marraskuussa 2007 Haaga-Helian ja Viikki Food Centren kanssa yhteistyössä. Projektissa suunniteltiin lähiruoka menu lähiruokatuottajien raaka-aineista. Projektin aikana vierailtiin kolmessa lähiruokaa tuottavassa yrityksessä, Myrskylän savustamossa, Porlammin juustomeijerissä ja Bosgårdin karjatilalla.
Saatavuuden ymmärtämiseksi opinnäytetyössä kartoitetaan lähiruoan logistiikkaa, kuluttajiin vaikuttavia valintaperusteita ja demografisia tekijöitä, markkinointikanavia ja Euroopan toimintamalleja.
Työ on kvalitatiivinen survey-tutkimus, joka toteutetaan neljällä kyselylomakkeella yritysten avainhenkilöille ja Viikki Food Centren projektipäällikkö Irja Kalliolle joka oli mukana jo aiemmassa lähiruoka-menu projektissa.
Työ tutkii lähiruoan eri käsitteitä, vertailee niitä keskenään ja pohtii käsitteen käyttöä. Työ esittelee lähiruokaan liittyviä saatavuuden ongelmia, kuten tunnistettavuus, hinta ja toimitusvarmuus. Työssä pohditaan syitä, miksi lähiruoka on kehittynyt ja mitkä asiat ja ideologiat sen taustalla vaikuttavat.
Lähiruoan saatavuutta kartoitetaan kolmen Itä-Uudellamaalla sijaitsevan yrityksen kautta. Tavoitteena on selvittää lähiruokaan liittyviä logistisia ongelmia, etsiä parannusehdotuksia ja pohtia millä tavalla lähiruoan saatavuutta voisi parantaa.
Opinnäytetyö on jatkoa lähiruokaprojektille joka toteutettiin marraskuussa 2007 Haaga-Helian ja Viikki Food Centren kanssa yhteistyössä. Projektissa suunniteltiin lähiruoka menu lähiruokatuottajien raaka-aineista. Projektin aikana vierailtiin kolmessa lähiruokaa tuottavassa yrityksessä, Myrskylän savustamossa, Porlammin juustomeijerissä ja Bosgårdin karjatilalla.
Saatavuuden ymmärtämiseksi opinnäytetyössä kartoitetaan lähiruoan logistiikkaa, kuluttajiin vaikuttavia valintaperusteita ja demografisia tekijöitä, markkinointikanavia ja Euroopan toimintamalleja.
Työ on kvalitatiivinen survey-tutkimus, joka toteutetaan neljällä kyselylomakkeella yritysten avainhenkilöille ja Viikki Food Centren projektipäällikkö Irja Kalliolle joka oli mukana jo aiemmassa lähiruoka-menu projektissa.