Support Process Re-Engineering : Case Support Services Group Ltd.,UK
Ståhlstedt, Satu (2010)
Ståhlstedt, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817459
Tiivistelmä
Support Process Re-Engineering: Case Support Services Group Ltd., UK
Opinnäytetyö perustuu Isossa-Britanniassa toimivan esimerkkiyrityksen toimintahäiriöisiin henki-löstönhallintaprosesseihin ja niistä yritykselle koituviin ongelmiin. Tarkoituksena oli kehittää prosessit tukemaan viimeaikaista ja tulevaa kasvua, sekä korjaamaan huonosti toteutetusta henkilöstöhallinnasta aiheutuneita ongelmia. Opinnäytetyö tarkastelee rekrytointi- ja perehdytysprosessien kehitysvaiheita, analysoimalla projektiin johtaneita syitä, sekä esittelemällä projektissa käytettyjä menetelmiä ja tekniikoita.
Opinnäytetyössä käytetyt kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät ovat tapaustutkimus ja toimin-totutkimus. Opinnäytetyössä esitelty projekti toteutettiin havainnoivan ja osallistuvan tutkimuksen avulla. Taustatiedot kerättiin analysoimalla yritystä ja sen prosesseja toiminnan kautta, sekä tut-kimalla yrityksen elektronisia tietokantoja. Opinnäytetyön empiirisessä osiossa käytettyjä menetelmiä ja käsitteitä tutkittiin perehtymällä niihin perustuvaan kirjallisuuteen, sekä alalle olennaisiin standardeihin.
Tutkimusmenetelmillä saatua tietoa käytettiin prosessien kehittämisprojektin perustana. Taustatietoja hyödynnettiin yrityksen rekrytointi- ja perehdytysprosessien, sekä niiden ja yrityksen muiden prosessien välisen vaikutussuhteen ymmärtämiseksi. Taustatiedot auttoivat myös ym-märtämään toimintahäiriöisten prosessien vaikutuksen koko yrityksen toimintaan. Kirjallisuudesta saatua tietoa käytettiin itse projektin läpiviemiseen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön lopputuloksia ovat kokonaan uusiksi luodut prosessit, sekä niitä tukevat syötteet. Tulokset testattiin esimerkkiyrityksessä käytännössä. Testausvaihe oli menestyksekäs, ja se osoitti tuotettujen ratkaisujen olevan toimivia ja käytännöllisiä.
Esimerkkiyritys koki kehitettyjen prosessien ja niitä tukevien syötteiden pystyvän saavuttamaan projektin alussa asetetut tavoitteet.
Esimerkkiyrityksellä on mahdollisuus saada opinnäytetyön tuloksista jatkotutkimusaiheita, sekä viitekehyksen uuden tutkimuksen toteuttamiseen. Lisäksi opinnäytetyö esittelee yrityksille, jotka haluavat kehittää henkilöstönhallintaprosessejaan ohjeiston ja tapausesimerkin.
Opinnäytetyö perustuu Isossa-Britanniassa toimivan esimerkkiyrityksen toimintahäiriöisiin henki-löstönhallintaprosesseihin ja niistä yritykselle koituviin ongelmiin. Tarkoituksena oli kehittää prosessit tukemaan viimeaikaista ja tulevaa kasvua, sekä korjaamaan huonosti toteutetusta henkilöstöhallinnasta aiheutuneita ongelmia. Opinnäytetyö tarkastelee rekrytointi- ja perehdytysprosessien kehitysvaiheita, analysoimalla projektiin johtaneita syitä, sekä esittelemällä projektissa käytettyjä menetelmiä ja tekniikoita.
Opinnäytetyössä käytetyt kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät ovat tapaustutkimus ja toimin-totutkimus. Opinnäytetyössä esitelty projekti toteutettiin havainnoivan ja osallistuvan tutkimuksen avulla. Taustatiedot kerättiin analysoimalla yritystä ja sen prosesseja toiminnan kautta, sekä tut-kimalla yrityksen elektronisia tietokantoja. Opinnäytetyön empiirisessä osiossa käytettyjä menetelmiä ja käsitteitä tutkittiin perehtymällä niihin perustuvaan kirjallisuuteen, sekä alalle olennaisiin standardeihin.
Tutkimusmenetelmillä saatua tietoa käytettiin prosessien kehittämisprojektin perustana. Taustatietoja hyödynnettiin yrityksen rekrytointi- ja perehdytysprosessien, sekä niiden ja yrityksen muiden prosessien välisen vaikutussuhteen ymmärtämiseksi. Taustatiedot auttoivat myös ym-märtämään toimintahäiriöisten prosessien vaikutuksen koko yrityksen toimintaan. Kirjallisuudesta saatua tietoa käytettiin itse projektin läpiviemiseen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön lopputuloksia ovat kokonaan uusiksi luodut prosessit, sekä niitä tukevat syötteet. Tulokset testattiin esimerkkiyrityksessä käytännössä. Testausvaihe oli menestyksekäs, ja se osoitti tuotettujen ratkaisujen olevan toimivia ja käytännöllisiä.
Esimerkkiyritys koki kehitettyjen prosessien ja niitä tukevien syötteiden pystyvän saavuttamaan projektin alussa asetetut tavoitteet.
Esimerkkiyrityksellä on mahdollisuus saada opinnäytetyön tuloksista jatkotutkimusaiheita, sekä viitekehyksen uuden tutkimuksen toteuttamiseen. Lisäksi opinnäytetyö esittelee yrityksille, jotka haluavat kehittää henkilöstönhallintaprosessejaan ohjeiston ja tapausesimerkin.