Creating a marketing plan for Specsavers Opticians Seinäjoki
Kuusela, Annemi (2010)
Kuusela, Annemi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418123
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli markkinointisuunnitelman tekeminen Specsavers Optikko Seinäjoelle. Kohdeyritys tuottaa näönhuolto palveluita, myy silmälaseja, aurinkolaseja, piilolinssejä, sekä kaikkea niiden hoitoon ja huoltoon liittyvää tavaraa maailman laajuisesti. Työssäni keskityn Specsavers Optikko Seinäjoen liikkeeseen.
Opinnäytetyö jakautuu kolmeen eri osaan. Ensiksi tutkin Specsavers ketjua ja sen toimintaperiaatteita. Tavoitteena oli esitellä monipuolisesti yrityksen toiminta, arvot, asiakaskunta, resurssit, sekä heidän markkinointinsa nykytila.
Tämän jälkeen tutkin markkinointiin liittyviä tekijöitä, joita hyödynnettiin markkinointisuunnitelmaa tehtäessä. Tämä osio sisältää tärkeitä markkinoinnillisia näkökulmia, teorioita, sekä johtopäätöksiä. Specsaverssin tavoitteiden mukaisesti markkinaympäristöä tutkittiin alueellisesti, mutta kansainvälistä konseptia noudattaen. Tämä osio sisältää myös itse markkinointi suunnitelman.
Viimeinen osio sisältää kehitys ideoita yritykselle. Tässä osiossa teoria ja käytännön näkökulma olivat mukana koko ajan. Markkinointisuunnitelmaa ja kehitys ideoita työstettäessä otin huomioon Specsaverssin arvot, tavoitteet, sekä kohdemaan markkinatekijät ja toimivan viestinnän toteutusperiaatteet.
Tämän työn tavoite on auttaa Specsavers Optikko Seinäjoen liikettä löytämään heidän tärkeimmät segmenttinsä ja keskittymään niihin ja luomaan uusia menestyksekkäitä markkinointi kampanjoita paikallisesti tukemaan ketjun valtakunnallista markkinointia. Mielestäni tämä työ avasi monia uusia näkökulmia tutkia ja nähdä potentiaaliset markkinat ja miten tulisi saavuttaa potentiaaliset asiakkaat paremmin kuin ennen.
Opinnäytetyö jakautuu kolmeen eri osaan. Ensiksi tutkin Specsavers ketjua ja sen toimintaperiaatteita. Tavoitteena oli esitellä monipuolisesti yrityksen toiminta, arvot, asiakaskunta, resurssit, sekä heidän markkinointinsa nykytila.
Tämän jälkeen tutkin markkinointiin liittyviä tekijöitä, joita hyödynnettiin markkinointisuunnitelmaa tehtäessä. Tämä osio sisältää tärkeitä markkinoinnillisia näkökulmia, teorioita, sekä johtopäätöksiä. Specsaverssin tavoitteiden mukaisesti markkinaympäristöä tutkittiin alueellisesti, mutta kansainvälistä konseptia noudattaen. Tämä osio sisältää myös itse markkinointi suunnitelman.
Viimeinen osio sisältää kehitys ideoita yritykselle. Tässä osiossa teoria ja käytännön näkökulma olivat mukana koko ajan. Markkinointisuunnitelmaa ja kehitys ideoita työstettäessä otin huomioon Specsaverssin arvot, tavoitteet, sekä kohdemaan markkinatekijät ja toimivan viestinnän toteutusperiaatteet.
Tämän työn tavoite on auttaa Specsavers Optikko Seinäjoen liikettä löytämään heidän tärkeimmät segmenttinsä ja keskittymään niihin ja luomaan uusia menestyksekkäitä markkinointi kampanjoita paikallisesti tukemaan ketjun valtakunnallista markkinointia. Mielestäni tämä työ avasi monia uusia näkökulmia tutkia ja nähdä potentiaaliset markkinat ja miten tulisi saavuttaa potentiaaliset asiakkaat paremmin kuin ennen.