Kuuntele ja osallistu - Sosiaalinen media myynnin ja markkinoinnin tukena
Lönnblad, Hanna (2010)
Lönnblad, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418177
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen. Viimeisen kymmenen vuoden aikana IRC-Gallerian, Habbo Hotelin ja Facebookin kaltaiset palvelut ovat omineet itselleen kasvavan osan nykyihmisen ajankäytöstä niin töissä, kouluissa kuin vapaa-ajalla. Sosiaalisen median palveluita pidetään teinien leikkipaikkoina, mutta tosiasiassa uusi media tarjoaa rajattomasti potentiaalia myös yritystoiminnan kehittämiseen ja kasvattamiseen kaiken-kokoisille yrityksille. Virtuaalista maailmaa ei tule väheksyä.
Opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median eri puolia kaikessa monimuotoisuudessaan ja erittelee niitä piirteitä, jotka on hyvä ottaa huomioon, kun yritys harkitsee markkinoinnin aloittamista sosiaalisissa medioissa. Työn teoreettinen viitekehys on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa sosiaalisen median palvelut jaetaan kategorioihin, joista jokaisen lopussa listataan esimerkkejä kyseiseen kategoriaan kuuluvista palveluista tai työkaluista. Toisessa osassa käsitellään markkinoinnissa yhteisö- ja verkostoitumispalveluiden myötä tapahtunutta muutosta.
Tutkimusosiossa selvitettiin, missä määrin toimeksiantajan asiakkaat ovat lähteneet mukaan sosiaalisiin medioihin. Tutkimus on suuntaa-antava ja otannaltaan pieni. Vastaajia oli kaikkiaan 18. Tutkimus toteutettiin pääasiassa puhelinhaastatteluina ja sen tarkoituk-sena oli ohjata toimeksiantajaa sosiaalisen median palvelujen suhteen oikeaan suuntaan. Tutkimuksella ei pienen otantansa vuoksi ole tieteellistä arvoa eikä sitä voida yleistää koskemaan koko toimeksiantajan asiakaskuntaa.
Suurin osa vastaajista on mukana sosiaalisissa medioissa niin yksityishenkilöinä kuin edustamansa yrityksen kautta. Osa käyttää säännöllisesti useita eri sovelluksia, osa vain yhtä. Yritysten edistyneisyys sosiaalisten medioiden hyödyntämisessä vaihtelee rajusti. Turvallisuuskysymyksiä ei ole monessakaan yrityksessä vielä kunnolla pohdittu. Pääasiassa vastaajat suhtautuivat sosiaalisiin medioihin kuitenkin positiivisesti, kehittävällä ja innostuneella otteella.
Opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median eri puolia kaikessa monimuotoisuudessaan ja erittelee niitä piirteitä, jotka on hyvä ottaa huomioon, kun yritys harkitsee markkinoinnin aloittamista sosiaalisissa medioissa. Työn teoreettinen viitekehys on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa sosiaalisen median palvelut jaetaan kategorioihin, joista jokaisen lopussa listataan esimerkkejä kyseiseen kategoriaan kuuluvista palveluista tai työkaluista. Toisessa osassa käsitellään markkinoinnissa yhteisö- ja verkostoitumispalveluiden myötä tapahtunutta muutosta.
Tutkimusosiossa selvitettiin, missä määrin toimeksiantajan asiakkaat ovat lähteneet mukaan sosiaalisiin medioihin. Tutkimus on suuntaa-antava ja otannaltaan pieni. Vastaajia oli kaikkiaan 18. Tutkimus toteutettiin pääasiassa puhelinhaastatteluina ja sen tarkoituk-sena oli ohjata toimeksiantajaa sosiaalisen median palvelujen suhteen oikeaan suuntaan. Tutkimuksella ei pienen otantansa vuoksi ole tieteellistä arvoa eikä sitä voida yleistää koskemaan koko toimeksiantajan asiakaskuntaa.
Suurin osa vastaajista on mukana sosiaalisissa medioissa niin yksityishenkilöinä kuin edustamansa yrityksen kautta. Osa käyttää säännöllisesti useita eri sovelluksia, osa vain yhtä. Yritysten edistyneisyys sosiaalisten medioiden hyödyntämisessä vaihtelee rajusti. Turvallisuuskysymyksiä ei ole monessakaan yrityksessä vielä kunnolla pohdittu. Pääasiassa vastaajat suhtautuivat sosiaalisiin medioihin kuitenkin positiivisesti, kehittävällä ja innostuneella otteella.