Sosiaalisten medioiden vaikutus kuluttajien ostokäyttäytymiseen
Heinonen, Tuomas (2010)
Heinonen, Tuomas
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120316964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120316964
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin Internetin sosiaalisissa medioissa tapahtuvan markkinoinnin vaikutusta kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Päädyin tähän tutkimusaiheeseen, koska se on tuore ja 2000-luvulla yleistynyt puheenaihe mediassa ja ihmisten arkielämässä. Sosiaalisissa medioissa markkinoimisella on erilaisia määritelmiä. Yksi niistä määrittelee ilmiön kuluttajien väliseksi c to c -markkinoinniksi. Toisin sanoen kuluttajien välistä markkinointia voi tapahtua esimerkiksi Internet-yhteisöissä kuten Facebookissa ja IRC-galleriassa tai vaikka sähköpostitse ja Messengerissä. Myös verkkokaupat kuten Ebay ja Amazon ovat sosiaalisen markkinoinnin foorumeja. Näillä teknisillä välineillä kuluttajat voivat keskustella esimerkiksi erilaisista tuotteista ja palveluista, joita yritykset tarjoavat. Ihmiset voivat tietysti keskustella kulutuskäyttäytymisestään myös Internetin ulkopuolella esimerkiksi kahviloissa ja muissa julkisissa paikoissa. Yritykset voivat saada kuluttajien keskustelujen ansiosta joko positiivista tai negatiivista julkisuutta. Kuitenkin ilmiöstä on selkeästi hyötyä yrityksille, koska se on ilmaista mainostusta niiden palveluille ja tuotteille. Kyseistä markkinointia voidaan kutsua myös toisilla nimillä viraalimarkkinoinniksi tai Word of Mouth – markkinoinniksi.
Selvitän tässä opinnäytetyössä vastaukset seuraaviin kysymyksiin: Mitä on viraalimarkkinointi ja missä sitä tapahtuu ja toisaalta, kuinka tällainen markkinointi vaikuttaa, kun jollakin on negatiivista sanottavaa jostain tuotteesta tai palvelusta? Hyödynsin tässä tutkimuksessa kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimustapaa, koska on tutkimuksen hyödynnettävyyden kannalta hyvä asia saada vastaajien perusteluja vastauksiinsa. On esimerkiksi hyödyllistä tutkia, mikä markkinointitapa on kuluttajien mielestä tehokkain ja miksi. Onko perinteinen b to c -markkinointi tehokkaampaa kuin kuluttajien tekemät suosittelut ja miksi? Tämä ja muut edellä mainitut kysymykset olivat opinnäytetyöni keskeisiä tutkimuskysymyksiä. Tutkimukseni mukaan sosiaalisella medialla on vaikutusta kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja 54 % vastaajista vastasi ostavansa tuotteita/palveluita tuttaviensa suosituksesta. Aikaisemmissa tutkimuksissa on tullut myös ilmi, että yli 65 % sosiaalisen median käyttäjistä etsii sieltä tietoa ostopäätöstensä tueksi.
Selvitän tässä opinnäytetyössä vastaukset seuraaviin kysymyksiin: Mitä on viraalimarkkinointi ja missä sitä tapahtuu ja toisaalta, kuinka tällainen markkinointi vaikuttaa, kun jollakin on negatiivista sanottavaa jostain tuotteesta tai palvelusta? Hyödynsin tässä tutkimuksessa kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimustapaa, koska on tutkimuksen hyödynnettävyyden kannalta hyvä asia saada vastaajien perusteluja vastauksiinsa. On esimerkiksi hyödyllistä tutkia, mikä markkinointitapa on kuluttajien mielestä tehokkain ja miksi. Onko perinteinen b to c -markkinointi tehokkaampaa kuin kuluttajien tekemät suosittelut ja miksi? Tämä ja muut edellä mainitut kysymykset olivat opinnäytetyöni keskeisiä tutkimuskysymyksiä. Tutkimukseni mukaan sosiaalisella medialla on vaikutusta kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja 54 % vastaajista vastasi ostavansa tuotteita/palveluita tuttaviensa suosituksesta. Aikaisemmissa tutkimuksissa on tullut myös ilmi, että yli 65 % sosiaalisen median käyttäjistä etsii sieltä tietoa ostopäätöstensä tueksi.