Pk-yritysten messuosallistumisen suunnitelmallisuus : case Ilmair Salon Seudun Elinkeinomessuilla 2010
Oksanen, Antti; Leppäniemi, Veli-Matti (2010)
Oksanen, Antti
Leppäniemi, Veli-Matti
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917648
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa salolaiselle pk-yritykselle messusuunnitelma Salon Seudun Elinkeinomessuja 2010 varten. Toimeksiantajana toimi salolainen ilmastointialan yritys Ilmair. Työn päätarkoituksena on ohjeistaa yritystä suunnitelmalliseen messuosallistumiseen. Ilmairin pääasiallinen tulonlähde on tähän mennessä ollut yritysasiakkaat, mutta yritys toivoo tulevansa tutuksi yhä useammalle yksityisasiakkaalle messuosallistumisen myötä.
Työn teoriaosassa käydään läpi suunnitelmallisen messuosallistumisen keskeiset tekijät ennen messuja, messujen aikana ja messujen jälkeen. Työssä perehdyttiin messuihin liittyvään viestinnän suunnitteluun, messuosastolla työskentelyyn ja messuosaston suunnitteluun. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea paikallista yritystä, jotka olivat osallistuneet kyseisille messuille. Haastateltavat yritykset valittiin käymällä läpi messuille osallistuneita yrityksiä. Haastattelut suoritettiin henkilökohtaisin tapaamisin, puhelimitse sekä sähköpostitse. Haastateltavat saivat kysymykset etukäteen ennen haastattelua.
Yrityshaastattelujen tulosten perusteella voidaan todeta, että näkyvyys on tärkein syy osallistua paikallismessuille. Sekä lähdekirjallisuus –että tutkimustulokset tukevat tätä johtopäätöstä. Haastatteluista käy myös ilmi, että yritysten messuosallistuminen on enemmänkin rutiininomaista kuin suunnitelmallista. Ilmairin messuosallistuminen toteutui onnistuneesti, vaikka messujen suunnittelu ei ollut kovin suunnitelmallista. Toimeksiantajan on itse valittava pyrkiikö se olemaan suunnitelmallisempi seuraavilla messuilla vai tyytyykö se toteuttamaan messut samalla tavalla kuin Salon Seudun Elinkeinomessuilla 2010.
Työn teoriaosassa käydään läpi suunnitelmallisen messuosallistumisen keskeiset tekijät ennen messuja, messujen aikana ja messujen jälkeen. Työssä perehdyttiin messuihin liittyvään viestinnän suunnitteluun, messuosastolla työskentelyyn ja messuosaston suunnitteluun. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea paikallista yritystä, jotka olivat osallistuneet kyseisille messuille. Haastateltavat yritykset valittiin käymällä läpi messuille osallistuneita yrityksiä. Haastattelut suoritettiin henkilökohtaisin tapaamisin, puhelimitse sekä sähköpostitse. Haastateltavat saivat kysymykset etukäteen ennen haastattelua.
Yrityshaastattelujen tulosten perusteella voidaan todeta, että näkyvyys on tärkein syy osallistua paikallismessuille. Sekä lähdekirjallisuus –että tutkimustulokset tukevat tätä johtopäätöstä. Haastatteluista käy myös ilmi, että yritysten messuosallistuminen on enemmänkin rutiininomaista kuin suunnitelmallista. Ilmairin messuosallistuminen toteutui onnistuneesti, vaikka messujen suunnittelu ei ollut kovin suunnitelmallista. Toimeksiantajan on itse valittava pyrkiikö se olemaan suunnitelmallisempi seuraavilla messuilla vai tyytyykö se toteuttamaan messut samalla tavalla kuin Salon Seudun Elinkeinomessuilla 2010.