Sähköisen markkinointiviestinnän kehittäminen Scorza Oy:lle
Nieminen, Paipan; Lindqvist, Elli (2010)
Nieminen, Paipan
Lindqvist, Elli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518338
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja Scorza Ltd. Oy haluaa kehittää sähköistä markkinointiviestintää ja erityisesti sähköpostimarkkinointia. Tärkeitä sähköisen markkinointiviestinnän strategian tavoitteita ovat uusasiakashankinta ja tunnettuus. Toimeksiantaja on pieni, yhden hengen yritys. Tarkoituksena ei ole laajentaa toimintaa yli resurssien ja siksi markkinoinnin sovittaminen yrityksen toimintaan on haasteellista. Sähköinen markkinointiviestintä sopii pienen yrityksen käyttöön. Huolellisesti suunniteltuna se on nopeaa, edullista ja helposti kohdennettavissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää ja suunnitella Scorza Oy:n sähköistä markkinointiviestintää. Opinnäytetyössä kerrotaan toimeksiantajille sähköisen markkinointiviestinnän eri mahdollisuuksista, joiden pohjalta Scorzalle ehdotetaan opinnäytteen tekijöiden mielestä sopivia työkaluja. Työssä kartoitetaan myös joidenkin kilpailijoiden strategioita. Työn toiminnallisena osana tuotetaan toimeksiantajalle sähköinen uutiskirje.
Tutkimuksen teoriaosiossa selvitämme pääpiirteittäin sähköistä markkinointiviestintää ja sen mahdollisuuksia yritysten käytössä. Käymme läpi perinteisien keinojen kuten kotisivujen lisäksi myös uusia web2.0 käyttömahdollisuuksia, sähköpostimarkkinointia ja hakukonemarkkinointia. Lopun toiminnallisessa osiossa sekä toimintaehdotuksissa syvennymme tarkemmin siihen, kuinka nämä markkinointiviestinnän keinot sopisivat Scorzalle, ja yksityiskohtaisia ohjeita niiden tuloksekkaasta käytöstä yritysmaailmassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää ja suunnitella Scorza Oy:n sähköistä markkinointiviestintää. Opinnäytetyössä kerrotaan toimeksiantajille sähköisen markkinointiviestinnän eri mahdollisuuksista, joiden pohjalta Scorzalle ehdotetaan opinnäytteen tekijöiden mielestä sopivia työkaluja. Työssä kartoitetaan myös joidenkin kilpailijoiden strategioita. Työn toiminnallisena osana tuotetaan toimeksiantajalle sähköinen uutiskirje.
Tutkimuksen teoriaosiossa selvitämme pääpiirteittäin sähköistä markkinointiviestintää ja sen mahdollisuuksia yritysten käytössä. Käymme läpi perinteisien keinojen kuten kotisivujen lisäksi myös uusia web2.0 käyttömahdollisuuksia, sähköpostimarkkinointia ja hakukonemarkkinointia. Lopun toiminnallisessa osiossa sekä toimintaehdotuksissa syvennymme tarkemmin siihen, kuinka nämä markkinointiviestinnän keinot sopisivat Scorzalle, ja yksityiskohtaisia ohjeita niiden tuloksekkaasta käytöstä yritysmaailmassa.