Tyttöjen pienryhmätoiminnan mallin kehittäminen Taitavat Nuoret -projektille Powergirls-ryhmässä
Koivisto, Laura (2010)
Koivisto, Laura
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418164
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantaja on Taitavat Nuoret -projekti, joka on Kokkolan ensi- ja turvakoti ry:n varhaisnuorten tukemiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn kehitetty projekti vuosille 2007-2010. Taitavat Nuoret -projektissa kehitettiin alakoulun oppilaiden, heidän vanhempiensa ja kouluhenkilöstön kanssa yhteistyössä työmenetelmiä varhaiseen tukemiseen lasten hyvinvoinnin lisäämiseksi. Yksi kehitetty menetelmä on Taitavat Nuoret Ohjelma, joka sisältää erilaisia toimintamalleja varhaisnuorten tukemiseksi.
Opinnäytetyöni aihe on tyttöjen pienryhmätoiminnan kehittäminen Taitavat Nuoret -projektille Powergirls-ryhmässä. Opinnäytetyöni on projektiopinnäytetyö, jonka tavoitteena oli kehittää tyttöjen pienryhmätoiminnasta malli, jolla tuetaan osallisuutta sekä terveen itsetunnon ja sosiaalisten vuorovaikutustaitojen kehitystä toiminnallisuuden avulla. Tyttöjen pienryhmätoiminnan malli kehitettiin Halkokarin alakoulun Powergirls-ryhmän kanssa lukuvuotena 2009–2010.
Tyttöjen pienryhmätoiminnan malli sijoittuu Taitavat Nuoret Ohjelman Erityistä tukea pienryhmästä -malliin, ja sitä voidaan hyödyntää Taitavat Nuoret Ohjelman mukaisesti opiskelijoiden työelämäharjoitteluiden toteuttamisessa alakouluissa. Tyttöjen pienryhmätoiminnan mallia voidaan sovelletusti käyttää myös muuhun pienryhmätoimintaan.
Opinnäytetyöni koostuu projektin raportointiosuudesta sekä liitteenä olevasta projektisuunnitelmasta, tyttöjen pienryhmätoiminnan mallista ja muista liitteistä.
Opinnäytetyöni aihe on tyttöjen pienryhmätoiminnan kehittäminen Taitavat Nuoret -projektille Powergirls-ryhmässä. Opinnäytetyöni on projektiopinnäytetyö, jonka tavoitteena oli kehittää tyttöjen pienryhmätoiminnasta malli, jolla tuetaan osallisuutta sekä terveen itsetunnon ja sosiaalisten vuorovaikutustaitojen kehitystä toiminnallisuuden avulla. Tyttöjen pienryhmätoiminnan malli kehitettiin Halkokarin alakoulun Powergirls-ryhmän kanssa lukuvuotena 2009–2010.
Tyttöjen pienryhmätoiminnan malli sijoittuu Taitavat Nuoret Ohjelman Erityistä tukea pienryhmästä -malliin, ja sitä voidaan hyödyntää Taitavat Nuoret Ohjelman mukaisesti opiskelijoiden työelämäharjoitteluiden toteuttamisessa alakouluissa. Tyttöjen pienryhmätoiminnan mallia voidaan sovelletusti käyttää myös muuhun pienryhmätoimintaan.
Opinnäytetyöni koostuu projektin raportointiosuudesta sekä liitteenä olevasta projektisuunnitelmasta, tyttöjen pienryhmätoiminnan mallista ja muista liitteistä.