Comparison of different transportation modes. Case OOO NVT
Smyk, Vadim (2010)
Smyk, Vadim
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418168
Tiivistelmä
Tämän opinnäytön tarkoituksena oli tarkastella kuljetuksen tehokkuutta Moskovan alueella ja verrata keskenään toimituksia eri kuljetusmuodoilla. Toimitukset suoritettiin viiniä tuottavan kohdeyrityksen OOO NVT varastosta jakelukeskukseen. Päätarkoituksena oli antaa lukijalle yleiskäsitys nykyaikaisten kuljetusten tehokkuudesta sekä esittää sen tärkeimmät elementit Moskovan alueella.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen eri osaan; teoriaan ja käytännön analyysiin kuljetuksen eri vaihtoehdoista. Teoriaosa antaa lukijalle käsityksen fyysisen jakelun tärkeimmistä näkökohdista ja sen kehityksen historiasta, yleistä tietoa kuljetusten paikasta fyysisen jakelun prosessissa ja tehokkaan kuljetuksen keskeisistä toiminnallisista tekijöistä. Seuraavaksi lukija tutustuu eri kuljetusmuotojen sisäisiin ja ulkoisiin ominaisuuksiin. Käytännön osa on kvantitatiivinen analyysi maantie-, rautatie- ja vesitiekuljetuksista sekä graafinen arviointi saatujen tulosten perusteella. Jotakin poliittisia seikkoja, kuten viivästyksiä rautatien kuljetuksissa johtuen Venäjän valtion monopoliasemasta ei ole erityisesti otettu huomioon.
Opinnäytön perusteella voidaan todeta, että kuljetuksilla on yhä tärkeämpi rooli logistiikkakustannuksissa ja yritykset joutuvat kohtaamaan monia haasteita. Maatiekuljetukset ovat muita joustavampia, mutta samalla suhteellisesti kalliita. Saatujen tuloksien mukaan vesikuljetukset ovat kohdeyritykselle kaikkein kustannustehokkaimmat, mutta toisaalta se vaatii kysynnän tarkempaa arviointia, mitä toistaiseksi ei kehitetty hyvin. Kuljetuksen etäisyyden kasvaessa vesikuljetuksesta tulee yhä tehokkaampi vaihtoehto. Tämä päätelmä on oleellinen OOO NVT:n harkitessa uusien varastojen sijaintia. Opinnäytetyötä tehdessä tuli myös selväksi, että monet yritykset pyrkivät kehittämään omia kysynnän ennustejärjestelmiä, jolla on myönteinen vaikutus kuljetuksien tehokkuuteen Venäjällä.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen eri osaan; teoriaan ja käytännön analyysiin kuljetuksen eri vaihtoehdoista. Teoriaosa antaa lukijalle käsityksen fyysisen jakelun tärkeimmistä näkökohdista ja sen kehityksen historiasta, yleistä tietoa kuljetusten paikasta fyysisen jakelun prosessissa ja tehokkaan kuljetuksen keskeisistä toiminnallisista tekijöistä. Seuraavaksi lukija tutustuu eri kuljetusmuotojen sisäisiin ja ulkoisiin ominaisuuksiin. Käytännön osa on kvantitatiivinen analyysi maantie-, rautatie- ja vesitiekuljetuksista sekä graafinen arviointi saatujen tulosten perusteella. Jotakin poliittisia seikkoja, kuten viivästyksiä rautatien kuljetuksissa johtuen Venäjän valtion monopoliasemasta ei ole erityisesti otettu huomioon.
Opinnäytön perusteella voidaan todeta, että kuljetuksilla on yhä tärkeämpi rooli logistiikkakustannuksissa ja yritykset joutuvat kohtaamaan monia haasteita. Maatiekuljetukset ovat muita joustavampia, mutta samalla suhteellisesti kalliita. Saatujen tuloksien mukaan vesikuljetukset ovat kohdeyritykselle kaikkein kustannustehokkaimmat, mutta toisaalta se vaatii kysynnän tarkempaa arviointia, mitä toistaiseksi ei kehitetty hyvin. Kuljetuksen etäisyyden kasvaessa vesikuljetuksesta tulee yhä tehokkaampi vaihtoehto. Tämä päätelmä on oleellinen OOO NVT:n harkitessa uusien varastojen sijaintia. Opinnäytetyötä tehdessä tuli myös selväksi, että monet yritykset pyrkivät kehittämään omia kysynnän ennustejärjestelmiä, jolla on myönteinen vaikutus kuljetuksien tehokkuuteen Venäjällä.