Seksuaalikasvatuspäivät Peltolan koululla 13.-14.3.2008: Seksuaaliterveys
Laanterä, Heidi; Kortelainen, Kristina (2009)
Laanterä, Heidi
Kortelainen, Kristina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904061895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904061895
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa neljä seksuaalikasvatusoppituntia Peltolan koululla Vantaalla maaliskuussa 2008. Seksuaalikasvatustunnit olivat yksi osa kuuden opiskelijan järjestämiä seksuaalikasvatuspäiviä. Opiskelijat pitivät pareittain ohjaustuokion, ”rastin” omasta aihealueestaan. Aiheina olivat tunteet ja seurustelu, mielen hyvinvointi, sekä tämän opinnäytetyön aihe ehkäisy ja gynekologinen tutkimus. Toive teemapäivien aiheista tuli kyseiseltä koululta. Kohderyhmänä oli kaksi 8. ja kaksi 9. luokkaa. Opetus toteutettiin pienryhmissä ilman opettajaa ja opetus oli tyyliltään toiminnallista.
Väestöliiton seksuaaliterveystietokilpailussa vuonna 2000 noin 50 % kahdeksasluokkalaisista vastasi oikein kyselylomakkeen seksuaalitietoja mittaaviin kysymyksiin. Vuonna 2006 oikein vastasi noin 70 %. Vaikka nuorten seksuaaliterveystiedot ovat viime vuosina parantuneet, molemmilla sukupuolilla oli keskimäärin huonot tiedot seksuaalisesta kanssakäymisestä ja sukupuolitaudeista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli nuorten seksuaaliterveyden edistäminen ehkäisytietouden, gynekologisen tutkimuksen ja kondomin käytön osalta. Tuokio aloitettiin esittämällä aiheeseen liittyviä väittämiä, toisena tehtävänä oli kondomin asettaminen ja lopuksi käytiin läpi gynekologisen tutkimuksen kulku. Seksuaalikasvatustuokioon oli varattu aikaa noin 20 minuuttia ryhmää kohden. Lopuksi oppilaat täyttivät kaikkia ohjaustuokioita koskevan palautelomakkeen toimintapäivästä.
Oppilaiden antama palaute oli pääasiassa myönteistä ja oppilaat kokivat valitut aiheet hyödyllisiksi. Palautelomakkeen lisäksi opinnäytetyötä arvioitiin opinnäytetyön tekijöiden havaintojen ja itsearvioinnin perusteella. Oppilaiden palautteen ja ohjaajien havaintojen perusteella teemapäivät koettiin tarpeellisiksi ja vastaavanlaisia päiviä olisi hyvä järjestää jatkossakin.
Jatkossa teemapäiviä suunniteltaessa nuorten omia toiveita aiheista voisi selvittää kohderyhmältä etukäteen, näin oppilaiden tarpeet tulisi paremmin huomioiduiksi. Aikaa olisi hyvä varata enemmän kuin 20 minuuttia, jotta vapaalle keskustelulle ja kysymyksille jäisi aikaa. Toteutusta suunniteltaessa tulisi huomioida paremmin nuorten seksuaalinen monikirjoisuus.
Väestöliiton seksuaaliterveystietokilpailussa vuonna 2000 noin 50 % kahdeksasluokkalaisista vastasi oikein kyselylomakkeen seksuaalitietoja mittaaviin kysymyksiin. Vuonna 2006 oikein vastasi noin 70 %. Vaikka nuorten seksuaaliterveystiedot ovat viime vuosina parantuneet, molemmilla sukupuolilla oli keskimäärin huonot tiedot seksuaalisesta kanssakäymisestä ja sukupuolitaudeista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli nuorten seksuaaliterveyden edistäminen ehkäisytietouden, gynekologisen tutkimuksen ja kondomin käytön osalta. Tuokio aloitettiin esittämällä aiheeseen liittyviä väittämiä, toisena tehtävänä oli kondomin asettaminen ja lopuksi käytiin läpi gynekologisen tutkimuksen kulku. Seksuaalikasvatustuokioon oli varattu aikaa noin 20 minuuttia ryhmää kohden. Lopuksi oppilaat täyttivät kaikkia ohjaustuokioita koskevan palautelomakkeen toimintapäivästä.
Oppilaiden antama palaute oli pääasiassa myönteistä ja oppilaat kokivat valitut aiheet hyödyllisiksi. Palautelomakkeen lisäksi opinnäytetyötä arvioitiin opinnäytetyön tekijöiden havaintojen ja itsearvioinnin perusteella. Oppilaiden palautteen ja ohjaajien havaintojen perusteella teemapäivät koettiin tarpeellisiksi ja vastaavanlaisia päiviä olisi hyvä järjestää jatkossakin.
Jatkossa teemapäiviä suunniteltaessa nuorten omia toiveita aiheista voisi selvittää kohderyhmältä etukäteen, näin oppilaiden tarpeet tulisi paremmin huomioiduiksi. Aikaa olisi hyvä varata enemmän kuin 20 minuuttia, jotta vapaalle keskustelulle ja kysymyksille jäisi aikaa. Toteutusta suunniteltaessa tulisi huomioida paremmin nuorten seksuaalinen monikirjoisuus.