Relaatiotietokannan Dokumentointi
Ahola, Petri (2010)
Ahola, Petri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017772
Tiivistelmä
Sähköiset tietokannat ovat olennainen osa arkea. Viimeiset kaksi vuosikymmentä ovat vähentäneet paperitöitä tietokantojen kehittyessä. Erilaiset tietokannat toimittavat ja pitävät yllä tietoja aina matkapuhelimen toiminnoista valtion henkilötietokantaan. Tietokantaohjelmistot ja -ohjelmointikielet ovat kehittyneet monipuolistaen tietokantojen käyttömahdollisuuksia. Isompien tietokantojen toimintaa päivittämään ja ylläpitämään tarvitaan asiantuntijoita sekä tietokantaohjelmoinnin että sovellussuunnittelun alalta. Usein tietokannan toiminta ja itse tietojen ylläpito ovat täysin eri vastuualueita. Tietokantojen toiminnan ylläpitäminen edellyttää tietojen tarkastelua. Kehitys- ja ylläpitotyön ratkaisut jäävät usein salaisiksi tietojen ollessa usein luottamuksellista. Tämän takia eri tietokannoissa käytettyjä ratkaisuja ei päästä hyväksikäyttämään muilla aloilla ennen kuin ratkaisut löytävät tiensä itse tietokantaohjelmien päivityksiin. Tämän työn tarkoituksena oli perehtyä tietokantojen ongelmien dokumentointiin ja dokumentoinnin merkitykseen tietokannan toiminnan ylläpitoon ja kehitykseen. Teoriaosassa käsitellään enimmäkseen yleisimpiä ongelmakohtia ja ongelmia, jotka ovat selvästi huomattavissa. Jokaisesta tietokannasta on löydettävissä kyseisentyyppiselle tietokannalle ominaisia ja jopa uniikkeja virheitä. Tämän takia ei lähdetty hakemaan yksityiskohtaista tarkastelua, vaan keskityttiin loogisesti yleisimpiin virheisiin. Yleisen tarkastelun perusteella saadaan tarvittavaa tietoa, jonka avulla voidaan päätellä tietokannan yksilöllisempiäkin ongelmakohtia. Dokumentoinnin avulla tietokannan rakenne saadaan selville. Ongelmien dokumentointi tuo esille rakenteelliset puutteet ja mahdolliset heikot kohdat tietojen oikeellisuuden osalta. Dokumentoinnin avulla tietokannan rakenteesta saadaan helpommin ylläpidettävä ja päivittämisestä saadaan luotettavampaa. Ylläpitämisen ja päivittämisen helpottuessa työmäärä vähenee. Välillisesti hyvin hoidettu dokumentointi sekä vähentää kustannuksia, että tekee rakenteesta vakaamman, monipuolisemman ja joustavamman. Opinnäytetyö selkeytti dokumentoinnin merkitystä ja tarvetta varsinkin keskikokoisten ja suurten tietokantarakenteiden osalta. Se antoi myös hyvän pohjan ymmärtää tietokantarakenteissa huomioitavia ongelmakohtia ja dokumentoinnin tarvetta.