Pantalone Don Pelagion pinnan alla : commedia dell'arten vaikutus oopperaan
Lappi, Katariina (2010)
Lappi, Katariina
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418115
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kaksiosainen. Taiteellisena osuutena toteutin Sanna Kolan ja Sofia Molinin kanssa yhteisen opinnäytetyöoopperan, Joseph Haydnin intermezzon La canterina. Opinnäytetyöni kirjallisen osan tarkoituksena on esitellä commedia dell’arten ja 1700-luvun opera buffan yhteyttä sekä sitä, miten oopperaa tekevä laulaja voi käyttää commedia dell’arte -tietämystä hyväkseen hahmo- ja juonianalyysissä. Tavoitteena on tehdä näiden kahden taidemuodon historiallinen yhteys ymmärrettäväksi ja osoittaa yhtäläisyyksien hahmottamisen olevan hyödyllistä hahmoanalyysissä ja oopperan rakenteiden hahmottamisessa. Joseph Haydnin oopperaa La canterina ja Domenico Cimarosan oopperaa Il matrimonio segreto käytetään esimerkkeinä siitä, miten ooppera-analyysiä voi lähestyä commedia dell’arten näkökulmasta.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa esitellään commedia dell’arten historiaa yleisesti ja tarkastellaan commedia dell’arten ja oopperan historiallista yhteyttä. Sen lisäksi tutustutaan tarkemmin commedia dell’arten tunnetuimpiin ja oopperan kannalta merkittävimpiin vakiohahmoihin. Hahmoista annetaan kuvaukset John Rudlinin ja Adam Dariuksen esimerkkeihin pohjautuen ja commedia dell’arte –hahmoille esitellään vastaavuudet joko edellä mainituista kahdesta oopperasta tai muualta oopperakirjallisuudesta.
Opinnäytetyön toinen osa sisältää pohdintaa commedia dell’arte –tuntemuksen hyödyntämisestä oopperan analysoinnissa laulajan näkökulmasta. Osiossa perehdytään etenkin hahmoanalyysiin ja yleisen juonirakenteen ymmärtämiseen liittyviin seikkoihin. Niiden soveltamisesta käytäntöön annetaan esimerkkejä, jotka pohjautuvat opinnäytetyön kirjoittajan omaan analyysiin Haydnin ja Cimarosan edellämainituista oopperoista.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa esitellään commedia dell’arten historiaa yleisesti ja tarkastellaan commedia dell’arten ja oopperan historiallista yhteyttä. Sen lisäksi tutustutaan tarkemmin commedia dell’arten tunnetuimpiin ja oopperan kannalta merkittävimpiin vakiohahmoihin. Hahmoista annetaan kuvaukset John Rudlinin ja Adam Dariuksen esimerkkeihin pohjautuen ja commedia dell’arte –hahmoille esitellään vastaavuudet joko edellä mainituista kahdesta oopperasta tai muualta oopperakirjallisuudesta.
Opinnäytetyön toinen osa sisältää pohdintaa commedia dell’arte –tuntemuksen hyödyntämisestä oopperan analysoinnissa laulajan näkökulmasta. Osiossa perehdytään etenkin hahmoanalyysiin ja yleisen juonirakenteen ymmärtämiseen liittyviin seikkoihin. Niiden soveltamisesta käytäntöön annetaan esimerkkejä, jotka pohjautuvat opinnäytetyön kirjoittajan omaan analyysiin Haydnin ja Cimarosan edellämainituista oopperoista.