Toiminnalliset työtavat sosionomin (AMK) ammatillisina välineinä
Virhiä, Anu (2010)
Virhiä, Anu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618434
Tiivistelmä
Tässä työssä selvitettiin sosionomien (AMK) kokemuksia toiminnallisten työtapojen käytöstä asiakastyön välineinä. Toiminnallisilla työtavoilla tarkoitetaan erilaisia luovia aiheita sekä muuta, toisinaan arkistakin tavoitteellista toimintaa, jossa asiakas on aktiivinen toimija, ei työn kohde. Työn fokuksena olivat sosionomin (AMK) työ, osaaminen ja valmiudet suhteessa toiminnallisiin työtapoihin. Tavoitteena oli saada opintosuunnitelman laatijat, toteuttajat ja opiskelijat pohtimaan sitä, miten koulutuksessa annettaisiin opiskelijalle parhaat mahdolliset edellytykset hallita toiminnallisia työtapoja.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonhankinta tapahtui sähköpostitse kyselylomakkeella keväällä 2010. Kyselyyn vastasi seitsemäntoista Pirkanmaan ammattikorkeakoulusta ajalla 1.9.2005 – 31.12.2009 valmistunutta sosionomia (AMK). Vastauksia peilattiin sosionomin (AMK) työtä ja osaamista käsittelevään teoriaan ja aiempiin selvityksiin sekä toiminnallisia työtapoja käsittelevään kirjallisuuteen.
Sosionomien vastauksissa korostui arjen merkitys työssä ja se, että toiminnallisten työtapojen avulla voidaan päästä asiakastyön tavoitteisiin, kuten toimivaan vuorovaikutukseen ja asiakkaan voimautumiseen tehokkaammin kuin perinteisillä työmenetelmillä. Toiminnallisten työtapojen osaamisen koettiin vaativan koulutuksen teoriapohjan lisäksi runsaasti käytännön kokemusta. Työssä tarvitaan paljon arjen tukemisen keinoja, mutta sosionomien mieliin oli jäänyt koulutuksesta lähinnä vain ”luovia menetelmiä”. Koulutus ei siis anna opiskelijoille tarpeeksi selkeää kuvaa työelämästä.
Sosionomin (AMK) työ tulee jatkossa käymään yhä kuormittavammaksi muun muassa väestön ikärakenteen muuttuessa sekä sosiaalisten ongelmien lisääntyessä ja kasautuessa. Toiminnallisten työtapojen käyttö edistää työntekijän jaksamista ja toimii tehokkaana asiakastyön välineenä. Tekstissäni pohditaan sitä, miten työn näkökulma ja toiminnallisten työtapojen käyttö saataisiin näkyvämmäksi osaksi sosionomin (AMK) koulutusta.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonhankinta tapahtui sähköpostitse kyselylomakkeella keväällä 2010. Kyselyyn vastasi seitsemäntoista Pirkanmaan ammattikorkeakoulusta ajalla 1.9.2005 – 31.12.2009 valmistunutta sosionomia (AMK). Vastauksia peilattiin sosionomin (AMK) työtä ja osaamista käsittelevään teoriaan ja aiempiin selvityksiin sekä toiminnallisia työtapoja käsittelevään kirjallisuuteen.
Sosionomien vastauksissa korostui arjen merkitys työssä ja se, että toiminnallisten työtapojen avulla voidaan päästä asiakastyön tavoitteisiin, kuten toimivaan vuorovaikutukseen ja asiakkaan voimautumiseen tehokkaammin kuin perinteisillä työmenetelmillä. Toiminnallisten työtapojen osaamisen koettiin vaativan koulutuksen teoriapohjan lisäksi runsaasti käytännön kokemusta. Työssä tarvitaan paljon arjen tukemisen keinoja, mutta sosionomien mieliin oli jäänyt koulutuksesta lähinnä vain ”luovia menetelmiä”. Koulutus ei siis anna opiskelijoille tarpeeksi selkeää kuvaa työelämästä.
Sosionomin (AMK) työ tulee jatkossa käymään yhä kuormittavammaksi muun muassa väestön ikärakenteen muuttuessa sekä sosiaalisten ongelmien lisääntyessä ja kasautuessa. Toiminnallisten työtapojen käyttö edistää työntekijän jaksamista ja toimii tehokkaana asiakastyön välineenä. Tekstissäni pohditaan sitä, miten työn näkökulma ja toiminnallisten työtapojen käyttö saataisiin näkyvämmäksi osaksi sosionomin (AMK) koulutusta.