Vertaistuen toteutuminen äitiysneuvolan perhevalmennusryhmässä : Terveydenhoitajan käyttämät ohjausmenetelmät ja materiaalit
Kinnunen, Katariina; Hästbacka, Noora (2009)
Kinnunen, Katariina
Hästbacka, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903201763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903201763
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on osa Neuvolatyön kehittämis- ja tutkimuskeskuksen sekä Laurea ammattikorkeakoulun yhteistä hanketta. Sen tarkoituksena on kartoittaa, mitä ohjausmenetelmiä terveydenhoitajat käyttävät perhevalmennuksessa ja mitä oheismateriaalia ryhmätoiminnan tueksi on käytössä. Opinnäytetyömme tarkoituksena on myös selvittää, miten terveydenhoitajat mahdollistavat vertaistuen toteutumisen perhevalmennuksessa.
Opinnäytetyömme aineisto kerättiin terveydenhoitajille suunnatulla kyselylomakkeella vuonna 2008 postikyselynä ja uusintakyselynä valtakunnallisilla Neuvolapäivillä. Opinnäytetyön lopulliseksi vastaajamääräksi tuli 22 (N=22). Aineisto analysoitiin SPSS for Windows 16.0 tilastoohjelmalla. Muuttujista laskettiin frekvenssejä ja keskiarvoja, jotka esitellään taulukoissa. Avoimien kysymysten vastaukset luokiteltiin ryhmiin. Tulokset on raportoitu tutkimuskysymyksittäin.
Kyselyn mukaan perhevalmennusryhmässä oli keskimäärin yhdeksän paria. Ohjausmenetelmistä eniten oli käytössä keskustelu ja lähes kaikki vastaajat käyttivät kirjallista materiaalia. Terveydenhoitajista suurin osa käytti myös videoita ja alustusta ohjausmenetelminä. Tulosten mukaan perhevalmennuksessa käytössä oleva kirjallinen materiaali on laadukkaampaa kuin käytössä olevat videot. Kaikki vastanneet terveydenhoitajat olivat sitä mieltä, että perhevalmennuksen tarkoituksena on antaa vertaistukea vanhemmille. Kyselyn mukaan vertaistuki toteutuu perhevalmennuksessa melko hyvin. Kuitenkaan keskusteluja ei synny suurimman osan mielestä helposti, eikä keskusteluja vanhempien välillä ole riittävästi.
Opinnäytetyömme aineisto kerättiin terveydenhoitajille suunnatulla kyselylomakkeella vuonna 2008 postikyselynä ja uusintakyselynä valtakunnallisilla Neuvolapäivillä. Opinnäytetyön lopulliseksi vastaajamääräksi tuli 22 (N=22). Aineisto analysoitiin SPSS for Windows 16.0 tilastoohjelmalla. Muuttujista laskettiin frekvenssejä ja keskiarvoja, jotka esitellään taulukoissa. Avoimien kysymysten vastaukset luokiteltiin ryhmiin. Tulokset on raportoitu tutkimuskysymyksittäin.
Kyselyn mukaan perhevalmennusryhmässä oli keskimäärin yhdeksän paria. Ohjausmenetelmistä eniten oli käytössä keskustelu ja lähes kaikki vastaajat käyttivät kirjallista materiaalia. Terveydenhoitajista suurin osa käytti myös videoita ja alustusta ohjausmenetelminä. Tulosten mukaan perhevalmennuksessa käytössä oleva kirjallinen materiaali on laadukkaampaa kuin käytössä olevat videot. Kaikki vastanneet terveydenhoitajat olivat sitä mieltä, että perhevalmennuksen tarkoituksena on antaa vertaistukea vanhemmille. Kyselyn mukaan vertaistuki toteutuu perhevalmennuksessa melko hyvin. Kuitenkaan keskusteluja ei synny suurimman osan mielestä helposti, eikä keskusteluja vanhempien välillä ole riittävästi.