Tunnelmaa ja hyvää palvelua : Savonia -ammattikorkeakoulun opiskelijoiden mielikuvia Kuopion kahviloista
Heimonen, Sannamaria (2010)
Heimonen, Sannamaria
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618503
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin Savonia -ammattikorkeakoulun opiskelijoiden mielikuvia Kuopion keskustan alueen kahviloista. Tavoitteena oli selvittää, millaisia mielikuvia opiskelijoilla on kahviloiden asiakaspalvelusta, tuotevalikoimista, hintatasosta ja saatavuudesta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten opiskelijat käyttävät kahvilapalveluja ja millaiset kahviloihin liitettävät ominaisuudet vaikuttavat kahvilan valintaan.
Teoriaosassa käsitellään aluksi lyhyesti kahvilakulttuurin historiaa ja suomalaista kahvilakulttuuria. Seuraavaksi tarkastellaan markkinoinnin kilpailukeinoja asiakaspalvelun näkökulmasta ja pohditaan, miten eri kilpailukeinot vaikuttavat kahvilan yrityskuvan muodostumiseen. Lopuksi tarkastellaan mielikuvan merkitystä, muodostumista ja kehittämistä yrityksen näkökulmasta ja pohditaan, miten yrityskuva vaikuttaa ostokäyttäytymiseen.
Tutkimus suoritettiin standardoidulla kyselytutkimuksella eli survey -tutkimuksella syksyllä 2010. Kyselyyn vastasivat Savonia ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijat (n= 36), matkailu- ja ravitsemisalan opiskelijat (n = 35), muotoilun opiskelijat (n = 22), musiikin ja tanssin opiskelijat (n = 17), sosiaali- ja terveysalan opiskelijat (n = 43) sekä tekniikan opiskelijat (n = 64). Tutkimuksen mukaan opiskelijoiden mielikuvat kahviloiden asiakaspalvelusta, tuotevalikoimista, hintatasosta sekä saatavuudesta olivat positiivisia. Opiskelijat ilmoittivat käyttävänsä kahvilapalveluja keskimäärin muutamia kertoja kuukaudessa. Rahaa kahvilakäynnillä opiskelijat ilmoittivat käyttävänsä keskimäärin 3-6 euroa. Tärkeimmät kahvilan ominaisuudet, jotka vaikuttavat pääasiallisesti käytetyn kahvilan valintaan, olivat hyvä palvelu, sopiva sijainti, hyvä hinta-laatusuhde, miellyttävä tunnelma sekä edullinen hintataso.
Vaikka tutkimustuloksia voidaan pitää vain suuntaa-antavina, voidaan tuloksien perusteella päätellä, että mielikuva kahvilasta muodostuu asiakaspalvelun, tuotteiden, hintatason ja saatavuuden muodostamasta kokonaisuudesta. Myös kahvilan tunnettuudella on vaikutus mielikuvan muodostumiseen.
Teoriaosassa käsitellään aluksi lyhyesti kahvilakulttuurin historiaa ja suomalaista kahvilakulttuuria. Seuraavaksi tarkastellaan markkinoinnin kilpailukeinoja asiakaspalvelun näkökulmasta ja pohditaan, miten eri kilpailukeinot vaikuttavat kahvilan yrityskuvan muodostumiseen. Lopuksi tarkastellaan mielikuvan merkitystä, muodostumista ja kehittämistä yrityksen näkökulmasta ja pohditaan, miten yrityskuva vaikuttaa ostokäyttäytymiseen.
Tutkimus suoritettiin standardoidulla kyselytutkimuksella eli survey -tutkimuksella syksyllä 2010. Kyselyyn vastasivat Savonia ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijat (n= 36), matkailu- ja ravitsemisalan opiskelijat (n = 35), muotoilun opiskelijat (n = 22), musiikin ja tanssin opiskelijat (n = 17), sosiaali- ja terveysalan opiskelijat (n = 43) sekä tekniikan opiskelijat (n = 64). Tutkimuksen mukaan opiskelijoiden mielikuvat kahviloiden asiakaspalvelusta, tuotevalikoimista, hintatasosta sekä saatavuudesta olivat positiivisia. Opiskelijat ilmoittivat käyttävänsä kahvilapalveluja keskimäärin muutamia kertoja kuukaudessa. Rahaa kahvilakäynnillä opiskelijat ilmoittivat käyttävänsä keskimäärin 3-6 euroa. Tärkeimmät kahvilan ominaisuudet, jotka vaikuttavat pääasiallisesti käytetyn kahvilan valintaan, olivat hyvä palvelu, sopiva sijainti, hyvä hinta-laatusuhde, miellyttävä tunnelma sekä edullinen hintataso.
Vaikka tutkimustuloksia voidaan pitää vain suuntaa-antavina, voidaan tuloksien perusteella päätellä, että mielikuva kahvilasta muodostuu asiakaspalvelun, tuotteiden, hintatason ja saatavuuden muodostamasta kokonaisuudesta. Myös kahvilan tunnettuudella on vaikutus mielikuvan muodostumiseen.