Älykkäät venttiiliohjaimet - tuotekokoonpanoanalyysi
Manninen, Niina (2009)
Manninen, Niina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903161700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903161700
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli tehdä Metson asennoitintehtaalla valmistettaville älykkäille venttiiliohjaimille tuotekokoonpanoanalyysit. Tavoitteena oli saada venttiiliohjaimien kokoonpanoista tarkkaa ja yksityiskohtaista tietoa, jonka avulla laitteiden läpimenoaikoja saataisiin lyhennettyä ja kokoonpanotyötä kehitettyä.
Laitteista kerättiin pohjatiedot kokoonpano-ohjeiden avulla, seuraamalla laitteiden kokoonpanotyötä sekä tutkimalla laitteiden räjäytyskuvia. Analyysin tekoon käytettiin yhtä tunnetuimmista kokoonpanon arviointimenetelmistä, Boothroyd-Dewhurstin Design for Assembly -ohjelmaa. Laitteet rakennettiin DFA-ohjelmalla osa ja toimenpide kerrallaan kerättyä pohjatietoa apuna käyttäen. Lisäksi venttiiliohjaimien kokoonpanoajat selvitettiin kellottamalla laitteiden kokoonpanovaiheet.
Design for Assembly -ohjelman antamien tulosten avulla saatiin selville venttiiliohjaimien teoreettiset kokoonpanoajat sekä laitteiden kokoonpanotapahtumien määrät. Analyysista saatuja kokoonpanoaikoja pystyttiin vertailemaan kellotettuihin kokoonpanoaikoihin, jolloin saatiin selville aikojen yhdenmukaisuudet. Analyysin tuloksien avulla saatiin selville, mitkä tekijät vaikuttavat laitteiden kokoonpanoaikoihin sekä kokoonpanon tapahtumien määriin. Analyysin aikana huomatut kehityskohteet kokoonpanossa ja laitteissa kirjattiin ylös ja niille pohdittiin parannusehdotuksia, joiden avulla kokoonpanotyötä saataisiin kehitettyä.
Kehitysehdotuksia pohdittiin sekä laitekohtaisesti että yleisesti. Asennoitintehtaalle tehtiin yhteenveto laitekohtaisista kehitysehdotuksista, jotka pyritään toteuttamaan venttiiliohjaimien läpimenoaikojen lyhentämiseksi ja kokoonpanojen helpottamiseksi. Työn aikana saatujen tulosten avulla asennoitintehtaalla onkin päivitetty yhden venttiiliohjainmallin läpimenoaika sekä laskettu toiselle venttiiliohjainmallille standardihinta.
Laitteista kerättiin pohjatiedot kokoonpano-ohjeiden avulla, seuraamalla laitteiden kokoonpanotyötä sekä tutkimalla laitteiden räjäytyskuvia. Analyysin tekoon käytettiin yhtä tunnetuimmista kokoonpanon arviointimenetelmistä, Boothroyd-Dewhurstin Design for Assembly -ohjelmaa. Laitteet rakennettiin DFA-ohjelmalla osa ja toimenpide kerrallaan kerättyä pohjatietoa apuna käyttäen. Lisäksi venttiiliohjaimien kokoonpanoajat selvitettiin kellottamalla laitteiden kokoonpanovaiheet.
Design for Assembly -ohjelman antamien tulosten avulla saatiin selville venttiiliohjaimien teoreettiset kokoonpanoajat sekä laitteiden kokoonpanotapahtumien määrät. Analyysista saatuja kokoonpanoaikoja pystyttiin vertailemaan kellotettuihin kokoonpanoaikoihin, jolloin saatiin selville aikojen yhdenmukaisuudet. Analyysin tuloksien avulla saatiin selville, mitkä tekijät vaikuttavat laitteiden kokoonpanoaikoihin sekä kokoonpanon tapahtumien määriin. Analyysin aikana huomatut kehityskohteet kokoonpanossa ja laitteissa kirjattiin ylös ja niille pohdittiin parannusehdotuksia, joiden avulla kokoonpanotyötä saataisiin kehitettyä.
Kehitysehdotuksia pohdittiin sekä laitekohtaisesti että yleisesti. Asennoitintehtaalle tehtiin yhteenveto laitekohtaisista kehitysehdotuksista, jotka pyritään toteuttamaan venttiiliohjaimien läpimenoaikojen lyhentämiseksi ja kokoonpanojen helpottamiseksi. Työn aikana saatujen tulosten avulla asennoitintehtaalla onkin päivitetty yhden venttiiliohjainmallin läpimenoaika sekä laskettu toiselle venttiiliohjainmallille standardihinta.