Työskentely tilitoimistossa - kirjanpitäjän toimenkuva
Knaapila, Hannele (2010)
Knaapila, Hannele
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618536
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata tilitoimistossa työskentelevän kirjanpitäjän toimenkuvaa. Tavoitteena oli tuoda esille kirjanpitäjän toimenkuvaan moninaisuutta ja siihen liittyviä tehtäviä. Tavoitteena oli myös tuoda esille kuinka monipuolista osaamista kirjanpitäjältä vaaditaan nykyään. Toissijaisena tavoitteena oli tarkastella tilitoimisto alaa yleisellä tasolla ja tutkia alan haasteita sekä niiden vaikutusta kirjanpitäjän toimenkuvaan. Kirjanpitäjän toimenkuvasta on tehty aikaisemmin tutkimuksia, mutta ne ovat käsitelleet toimenkuvaa jonkin muutoksen näkökulmasta. Tämä työ eroaakin edellisistä töistä juuri näkökulmaltaan. Tässä opinnäytetyössä on keskitytty yleisen toimenkuvan todentamiseen.
Teoriaosuudessa käytiin läpi tilitoimisto alaa yleisellä tasolla. Perehdyttiin alan haasteisiin ja niiden vaikutukseen kirjanpitäjälle. Tämän jälkeen käytiin läpi kirjanpitäjän lakisääteisiä työtehtäviä sekä kerrottiin myös muista toimenkuvaan sisältyvistä työtehtävistä. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty yleistä suomalaista alan kirjallisuutta sekä ammattilehtien artikkeleita.
Opinnäytetyön empiirisen osion muodostaa kirjanpitäjille suoritettu haastattelututkimus. Empiirisen aineiston keruu suoritettiin teemahaastatteluilla kirjanpitäjän työpaikalla. Haastateltavina oli tämän työn toimeksiantajan lisäksi kahdesta eri tilitoimistosta kaksi erittäin kokenutta kirjanpitäjää. Yhteensä haastateltavia kirjanpitäjiä oli neljä. Empiirisessä osiossa pyrittiin todentamaan tilitoimiston kirjanpitäjän toimenkuvan moninaisuutta käytännössä haastattelututkimuksen avulla.
Johtopäätöksissä todettiin kirjanpitäjän toimenkuvan olevan haasteellista. Haastavuutta kirjanpitäjän työhön tuovat jatkuvasti muuttuvat lait ja säädökset. Asiakaspalvelu ja neuvonta ovat nykyään suuressa roolissa kirjanpitäjän toimenkuvassa. Pääpiirteittäin kirjanpitäjän työpäivän todettiin muodostuvan asiakaspalvelun lisäksi asiakas yritysten kuukausittaisesta kirjanpidosta ja palkkahallinnon tehtävistä. Kirjanpitäjältä vaadittavat ominaisuudet asiaosaaminen ja ammattitaidon lisäksi ovat asiakaspalvelu henkisyys sekä sosiaalisten taitojen hallinta.
Teoriaosuudessa käytiin läpi tilitoimisto alaa yleisellä tasolla. Perehdyttiin alan haasteisiin ja niiden vaikutukseen kirjanpitäjälle. Tämän jälkeen käytiin läpi kirjanpitäjän lakisääteisiä työtehtäviä sekä kerrottiin myös muista toimenkuvaan sisältyvistä työtehtävistä. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty yleistä suomalaista alan kirjallisuutta sekä ammattilehtien artikkeleita.
Opinnäytetyön empiirisen osion muodostaa kirjanpitäjille suoritettu haastattelututkimus. Empiirisen aineiston keruu suoritettiin teemahaastatteluilla kirjanpitäjän työpaikalla. Haastateltavina oli tämän työn toimeksiantajan lisäksi kahdesta eri tilitoimistosta kaksi erittäin kokenutta kirjanpitäjää. Yhteensä haastateltavia kirjanpitäjiä oli neljä. Empiirisessä osiossa pyrittiin todentamaan tilitoimiston kirjanpitäjän toimenkuvan moninaisuutta käytännössä haastattelututkimuksen avulla.
Johtopäätöksissä todettiin kirjanpitäjän toimenkuvan olevan haasteellista. Haastavuutta kirjanpitäjän työhön tuovat jatkuvasti muuttuvat lait ja säädökset. Asiakaspalvelu ja neuvonta ovat nykyään suuressa roolissa kirjanpitäjän toimenkuvassa. Pääpiirteittäin kirjanpitäjän työpäivän todettiin muodostuvan asiakaspalvelun lisäksi asiakas yritysten kuukausittaisesta kirjanpidosta ja palkkahallinnon tehtävistä. Kirjanpitäjältä vaadittavat ominaisuudet asiaosaaminen ja ammattitaidon lisäksi ovat asiakaspalvelu henkisyys sekä sosiaalisten taitojen hallinta.