Hyppy tuntemattomaan : teatteri-ilmaisun ohjaaja televisiotuotannossa
Neuvonen, Titte (2010)
Neuvonen, Titte
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718560
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutuksen soveltuvuutta televisiotuotannossa. Kirjoittaja analysoi omaa ohjaajuuttaan suhteessa kokemuksiinsa teatteri- ja televisioproduktioista. Työssä pohditaan teatteri- ja televisiotuotannon yhtäläisyyttä ohjaajan näkökulmasta sekä teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutuksen tuomaa ammattitaitoa. Kirjoittajan tavoitteena on hahmottaa omaa ohjaajuuttaan ja ammattitaitoaan sekä niiden erityispiirteitä suhteessa saatuun koulutukseen.
Työssä käytetään tapausesimerkkinä vuonna 2008 tehtyä ja YLE TV2:ssa esitettyä Mestari-nimistä ohjelmaa. Työn aluksi kirjoittaja määrittelee Mestarin lajityypin käymällä läpi tosi-TV-ohjelmille, asiaohjelmille ja dokumenteille tyypillisiä ominaispiirteitä. Kirjoittaja määrittelee ohjelman tosi-dokumentiksi, jossa yhdistyy niin dokumentille kuin tosi-TV-ohjelmille ominaiset piirteet. Työ on jaksotettu televisiotuotannolle tyypillisen rytmin mukaisesti esituotannosta jälkituotantoon. Kirjoittaja käsittelee työssään televisiotuotannon eri vaiheita ohjaajan näkökulmasta ja etsii samankaltaisuuksia televisio- ja teatterituotantojen tekoprosesseista. Työssä käsitellään tosi-dokumentin käsikirjoittamista ja esitellään erilaisia keinoja käsikirjoitusprosessiin.
Opinnäytetyötä tehdessä ilmeni, että teatteri- ja televisiotuotannoissa on paljon yhtäläisyyksiä. Tärkeimpänä havaintona voidaan pitää teatteri-ilmaisun ohjaajien kykyä soveltaa osaamistaan monenlaisissa tuotannoissa.
Työssä käytetään tapausesimerkkinä vuonna 2008 tehtyä ja YLE TV2:ssa esitettyä Mestari-nimistä ohjelmaa. Työn aluksi kirjoittaja määrittelee Mestarin lajityypin käymällä läpi tosi-TV-ohjelmille, asiaohjelmille ja dokumenteille tyypillisiä ominaispiirteitä. Kirjoittaja määrittelee ohjelman tosi-dokumentiksi, jossa yhdistyy niin dokumentille kuin tosi-TV-ohjelmille ominaiset piirteet. Työ on jaksotettu televisiotuotannolle tyypillisen rytmin mukaisesti esituotannosta jälkituotantoon. Kirjoittaja käsittelee työssään televisiotuotannon eri vaiheita ohjaajan näkökulmasta ja etsii samankaltaisuuksia televisio- ja teatterituotantojen tekoprosesseista. Työssä käsitellään tosi-dokumentin käsikirjoittamista ja esitellään erilaisia keinoja käsikirjoitusprosessiin.
Opinnäytetyötä tehdessä ilmeni, että teatteri- ja televisiotuotannoissa on paljon yhtäläisyyksiä. Tärkeimpänä havaintona voidaan pitää teatteri-ilmaisun ohjaajien kykyä soveltaa osaamistaan monenlaisissa tuotannoissa.