Palvelujohtajuus uusien asiakkaiden hankinnassa, Case: ILP-Group Logistics Oy
Vento, Natalia (2010)
Vento, Natalia
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718632
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä yhteistyöyrityksen nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden ostopäätösprosessiin. Lisäksi tavoitteena on selvittää, mitkä kriteerit vaikuttavat logistiikkapalveluiden tarjoajan valintaan ja miten asiakasyritys etsii sopivia yhteistyökumppaneita. Hyödyntämällä haastattelutuloksia voidaan pohtia markkinointikanavien toimivuutta ja miettiä, kuinka niitä voitaisiin kehittää entistä asiakaslähtöisemmiksi. Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella yrityksen palveluprosessia ja tutkia, miten palvelun tason parantaminen vaikuttaisi uusien asiakkaiden hankintaan.
Tutkimus on kvalitatiivinen, ja se toteutetaan teemahaastattelujen avulla. Kvalitatiiviseen tutkimukseen päädyttiin, koska se palvelee parhaiten tämän tutkimuksen tarkoitusta. Teemahaastattelujen aikana voidaan esittää asiakkaille lisäkysymyksiä, joilla pyritään selvittämään ja täsmentämään asiakkaiden mielipiteitä.
Työn kirjallisuusosassa perehdytään asiakassuhdemarkkinointiin ja organisaation ostoprosessiin venäläisten asiakkaiden keskuudessa. Teoria käsittää myös venäläisen asiakkaan päätöksentekoprosessin ominaispiirteet. Lopuksi tutkimustuloksia ja teoriaa hyödyntämällä käyttäen tehdään johtopäätöksiä ja pohditaan kehitysideoita tehokkaampien markkinointikanavien käyttöön, joiden avulla ILP-Group Logistics Oy voi saavuttaa uusia asiakkaita.
Tutkimus on kvalitatiivinen, ja se toteutetaan teemahaastattelujen avulla. Kvalitatiiviseen tutkimukseen päädyttiin, koska se palvelee parhaiten tämän tutkimuksen tarkoitusta. Teemahaastattelujen aikana voidaan esittää asiakkaille lisäkysymyksiä, joilla pyritään selvittämään ja täsmentämään asiakkaiden mielipiteitä.
Työn kirjallisuusosassa perehdytään asiakassuhdemarkkinointiin ja organisaation ostoprosessiin venäläisten asiakkaiden keskuudessa. Teoria käsittää myös venäläisen asiakkaan päätöksentekoprosessin ominaispiirteet. Lopuksi tutkimustuloksia ja teoriaa hyödyntämällä käyttäen tehdään johtopäätöksiä ja pohditaan kehitysideoita tehokkaampien markkinointikanavien käyttöön, joiden avulla ILP-Group Logistics Oy voi saavuttaa uusia asiakkaita.