Perumattomien vastaanottoaikojen syyt ja niiden vaikutukset Kuopion suun terveydenhuollossa
Leskinen, Helvi (2010)
Leskinen, Helvi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018774
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miksi Kuopion suun terveydenhuollossa lasten ja nuorten vastaanottoaikoja jätetään käyttämättä ja perumatta sekä miksi lapset ja nuoret keskeyttävät hoitosuhteensa. Työssä haettiin vastausta myös kysymykseen millainen vaikutus perumattomilla vastaanottoajoilla on suun terveydenhuollon henkilökunnan työaikaan.
Kyselytutkimus tehtiin vuosina 1991–1994 syntyneille nuorille (n=40) sekä vuosina 1995–1998 syntyneiden lasten huoltajille (n=87). Lisäksi Effica-asiakastietojärjestelmästä kerättiin tietoja vuosina 1991, 1994 ja 1995 syntyneiden vastaanottoaikoihin liittyvistä asioista (n=193). Kyselylomakkeiden tulosten analysointi tehtiin kvantitatiivisen tutkimuksen periaatteiden mukaisesti. Palvelun laatua ja palveluprosessia koskevat vastaukset analysoitiin mukaillen Grönroosin laadukkaaksi koetun palvelun seitsemän kriteerin menetelmää.
Perumattomien vastaanottoaikojen osuus suun terveydenhuollon hoitohenkilökunnan kokonaistyöajasta ja tehdystä työajasta oli merkittävä. Tutkimus osoitti, että asiakkaat kokivat vastaanottoaikojen perumisen ja muuttamisen hankalaksi. Vastaanottoaikojen muuttamista ja perumista piti sujuvana vain vajaa kolmannes vuosina 1991–1994 syntyneistä nuorista. Nuorten ja huoltajien vastausten perusteella perumattomien vastaanottoaikojen yleisin syy oli inhimillinen unohdus. Asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun ja hoitoon sekä pitivät henkilöstöä asiantuntevana ja osaavana. Effica-asiakastiedoista kerätyn aineiston perusteella yleisin syy hammashuollon keskeyttämiseen vuosina 1991, 1994 ja 1995 syntyneillä lapsilla ja nuorilla oli paikkakunnalta muutto.
Kehitysehdotuksissa toivottiin Suun terveydenhuollon lähettävän tekstiviestin muistuttamaan tulevasta vastaanottoajasta.
Kyselytutkimus tehtiin vuosina 1991–1994 syntyneille nuorille (n=40) sekä vuosina 1995–1998 syntyneiden lasten huoltajille (n=87). Lisäksi Effica-asiakastietojärjestelmästä kerättiin tietoja vuosina 1991, 1994 ja 1995 syntyneiden vastaanottoaikoihin liittyvistä asioista (n=193). Kyselylomakkeiden tulosten analysointi tehtiin kvantitatiivisen tutkimuksen periaatteiden mukaisesti. Palvelun laatua ja palveluprosessia koskevat vastaukset analysoitiin mukaillen Grönroosin laadukkaaksi koetun palvelun seitsemän kriteerin menetelmää.
Perumattomien vastaanottoaikojen osuus suun terveydenhuollon hoitohenkilökunnan kokonaistyöajasta ja tehdystä työajasta oli merkittävä. Tutkimus osoitti, että asiakkaat kokivat vastaanottoaikojen perumisen ja muuttamisen hankalaksi. Vastaanottoaikojen muuttamista ja perumista piti sujuvana vain vajaa kolmannes vuosina 1991–1994 syntyneistä nuorista. Nuorten ja huoltajien vastausten perusteella perumattomien vastaanottoaikojen yleisin syy oli inhimillinen unohdus. Asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun ja hoitoon sekä pitivät henkilöstöä asiantuntevana ja osaavana. Effica-asiakastiedoista kerätyn aineiston perusteella yleisin syy hammashuollon keskeyttämiseen vuosina 1991, 1994 ja 1995 syntyneillä lapsilla ja nuorilla oli paikkakunnalta muutto.
Kehitysehdotuksissa toivottiin Suun terveydenhuollon lähettävän tekstiviestin muistuttamaan tulevasta vastaanottoajasta.