Laatukäsikirjan ajantasaistaminen : Toiminimi Ratsutila Päivölän laatukäsikirjan päivitysprosessi
Rapeli, Inke (2010)
Rapeli, Inke
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518405
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Metropolia ammattikorkeakoulussa opistotasoisen fysioterapeutin päivityskoulutuksessa ammattikorkeakoulutasoiseksi. Opinnäytetyö oli laadullinen kehittämistyö tavoitteenaan tuottaa ajan tasalla oleva laatukäsikirja toiminimelleni Ratsutila Päivölälle.
Useat eri maksajatahot järjestävät tarjouskilpailuja fysioterapiapalvelujen tuottajille ja vaativat dokumentoitua näyttöä palveluntuottajan tarjoamasta palvelusta sekä toiminnan laadukkuudesta. Laadunhallintajärjestelmä ja siihen osana kuuluva laatukäsikirja auttavat yritystä ja sen työntekijöitä tiedostamaan oman ammatillisen tasonsa ja kannustaa kehittämään itseään edelleen. Analysoitu ja järjestelmällinen toiminta helpottaa käytännön työn toteuttamista ja tukee tarjousten tekoa kilpailutustilanteessa.
Laatukäsikirjani liitteineen on laadittu vuonna 2006 Hellsténin ja Röbergin oppaan ”Kirjaa ja kehitä” mallia apuna käyttäen. Siten se mukailee pääperiaatteiltaan ISO 9001 standardia pienille ja keskikokoisille yrityksille. Laatukäsikirja on tarkoitettu toiminimen sisäiseen käyttöön, toimien työohjeena ja apuna uusien avustajien työhön perehdytyksessä sekä tarjousten laadinnassa.
Laatukäsikirjan päivitysprosessi alkoi ITE SINKKU 2003 itsearviointilomakkeen täyttämisellä ja sen antaman tiedon analysoimisella kartoittaen sekä sisällön että liitteiden toimivuuden ja kehittämistarpeen. Lisäksi tuli huomioida Kelan uusimman vaikeavammaisten avoterapiastandardin mukanaan tuomat muutosvaatimukset ja tarkastaa turvallisuusasiakirja suhteessa kuluttajaviraston ohjeisiin ratsastuspalveluiden turvallisuuden edistämiseksi.
Tämä laatukäsikirjan päivitystyö saavutti tavoitteensa tuottaen toiminimelleni ajan tasalla olevan laatukäsikirjan ja samalla päivittäen myös palvelukansion.
Tämän kehittämistyön tekeminen pysäytti myös miettimään, miten laaja-alaista yrittäjänä toimiminen on. Käytännön työtä tehdessä syventyy helposti itse konkreettiseen toimintaan niin, ettei enää tule ajatelleeksi kuinka paljon taustalla on vaikuttavia tekijöitä. Ajoittainen oman toiminnan tason arviointi on kuitenkin välttämätöntä toiminnan laadukkuuden varmistamiseksi sekä palvelujen turvallisuuden optimoimiseksi.
Useat eri maksajatahot järjestävät tarjouskilpailuja fysioterapiapalvelujen tuottajille ja vaativat dokumentoitua näyttöä palveluntuottajan tarjoamasta palvelusta sekä toiminnan laadukkuudesta. Laadunhallintajärjestelmä ja siihen osana kuuluva laatukäsikirja auttavat yritystä ja sen työntekijöitä tiedostamaan oman ammatillisen tasonsa ja kannustaa kehittämään itseään edelleen. Analysoitu ja järjestelmällinen toiminta helpottaa käytännön työn toteuttamista ja tukee tarjousten tekoa kilpailutustilanteessa.
Laatukäsikirjani liitteineen on laadittu vuonna 2006 Hellsténin ja Röbergin oppaan ”Kirjaa ja kehitä” mallia apuna käyttäen. Siten se mukailee pääperiaatteiltaan ISO 9001 standardia pienille ja keskikokoisille yrityksille. Laatukäsikirja on tarkoitettu toiminimen sisäiseen käyttöön, toimien työohjeena ja apuna uusien avustajien työhön perehdytyksessä sekä tarjousten laadinnassa.
Laatukäsikirjan päivitysprosessi alkoi ITE SINKKU 2003 itsearviointilomakkeen täyttämisellä ja sen antaman tiedon analysoimisella kartoittaen sekä sisällön että liitteiden toimivuuden ja kehittämistarpeen. Lisäksi tuli huomioida Kelan uusimman vaikeavammaisten avoterapiastandardin mukanaan tuomat muutosvaatimukset ja tarkastaa turvallisuusasiakirja suhteessa kuluttajaviraston ohjeisiin ratsastuspalveluiden turvallisuuden edistämiseksi.
Tämä laatukäsikirjan päivitystyö saavutti tavoitteensa tuottaen toiminimelleni ajan tasalla olevan laatukäsikirjan ja samalla päivittäen myös palvelukansion.
Tämän kehittämistyön tekeminen pysäytti myös miettimään, miten laaja-alaista yrittäjänä toimiminen on. Käytännön työtä tehdessä syventyy helposti itse konkreettiseen toimintaan niin, ettei enää tule ajatelleeksi kuinka paljon taustalla on vaikuttavia tekijöitä. Ajoittainen oman toiminnan tason arviointi on kuitenkin välttämätöntä toiminnan laadukkuuden varmistamiseksi sekä palvelujen turvallisuuden optimoimiseksi.