Havainnointi valmentavassa esimiestyössä: case: Pankki X
Koivula, Päivi (2010)
Koivula, Päivi
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016368
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee havainnointia valmentavan esimiestyön välineenä. Tutkimus kuvaa havainnointia valmentavan esimiestyön yhtenä osa-alueena case-yrityksessä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää havainnoinnin vaikutusta yrityksen toimintaan ja sen kehittämiseen. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka henkilöstö kokee esimiehen osallistumisen asiakaspalvelutilanteeseen ja kuinka havainnointi tukee toimihenkilöitä työtehtävissä. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on selvittää ristiinhavainnoinnin merkitys esimiesten näkökulmasta.
Työn teoriaosuudessa käsitellään valmentavaa johtajuutta, esimiehen roolia valmentajana ja tiimien ohjaajana sekä havainnointia osana tieteellistä tutkimusta ja valmentamista. Lähdemateriaalina tutkimuksessa on käytetty kirjallisuutta, Internet-aineistoa, Pankki X:n osavuosikatsausta ja intranetiä.
Työn empiriaosuus perustuu case-yritykselle tehtyyn kvantitatiiviseen tutkimukseen, jossa tarkastellaan henkilöstön suhtautumista havainnointiin, esimiehen antamaan palautteeseen ja havainnoinnin vaikutukseen toimihenkilön omassa työssä. Empiriaosuudessa tarkastellaan myös esimiesten suhtautumista ristiinhavainnointiin, ristiinhavainnoinnin vaikutusta ja havainnoinnin kehittämistä. Empiirisen osuuden aineisto on kerätty kyselytutkimuksen ja haastatteluiden avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että enemmistö suhtautuu havainnointiin myönteisesti. Esimiehen läsnäololla on vaikutusta asiakaspalvelutilanteeseen ja tilanne koetaan yleensä jännittäväksi. Enemmistö kokee esimiehen antaman palautteen myönteiseksi tai neutraaliksi ja palautteella koetaan olevan vaikutusta toimihenkilön kehittymiseen työtehtävissä. Esimiehet suhtautuvat myönteisesti ristiinhavainnointiin, joka nähdäänkin havainnoinnin yhtenä kehittämisideana.
Työn teoriaosuudessa käsitellään valmentavaa johtajuutta, esimiehen roolia valmentajana ja tiimien ohjaajana sekä havainnointia osana tieteellistä tutkimusta ja valmentamista. Lähdemateriaalina tutkimuksessa on käytetty kirjallisuutta, Internet-aineistoa, Pankki X:n osavuosikatsausta ja intranetiä.
Työn empiriaosuus perustuu case-yritykselle tehtyyn kvantitatiiviseen tutkimukseen, jossa tarkastellaan henkilöstön suhtautumista havainnointiin, esimiehen antamaan palautteeseen ja havainnoinnin vaikutukseen toimihenkilön omassa työssä. Empiriaosuudessa tarkastellaan myös esimiesten suhtautumista ristiinhavainnointiin, ristiinhavainnoinnin vaikutusta ja havainnoinnin kehittämistä. Empiirisen osuuden aineisto on kerätty kyselytutkimuksen ja haastatteluiden avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että enemmistö suhtautuu havainnointiin myönteisesti. Esimiehen läsnäololla on vaikutusta asiakaspalvelutilanteeseen ja tilanne koetaan yleensä jännittäväksi. Enemmistö kokee esimiehen antaman palautteen myönteiseksi tai neutraaliksi ja palautteella koetaan olevan vaikutusta toimihenkilön kehittymiseen työtehtävissä. Esimiehet suhtautuvat myönteisesti ristiinhavainnointiin, joka nähdäänkin havainnoinnin yhtenä kehittämisideana.