Virkistystoimintatuokio Arvola-kodin ikäihmisille
Mikkonen, Anu; Romppainen, Riina (2007)
Mikkonen, Anu
Romppainen, Riina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214941
Tiivistelmä
Teimme kehittämistehtävämme opinnäytetyömme ”Virkistystoiminnan merkitys ikäihmisten päivittäisessä jaksamisessa
Arvola-kodissa” tulosten pohjalta. Kehittämistehtävän tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa virkistystoimintaa
Arvola – kodin asukkaiden toiveiden mukaisesti. Kehittämistehtävän tarkoituksena on meille opiskelijoina
kehittää osaamistamme ja kasvaa tulevaa terveydenhoitajan ammattia varten.
Keskeisinä teemoina, joita käsittelemme kehittämistehtävässämme ovat ikäihminen, toimintakyky, virkistystoiminta
ja ryhmien ohjaaminen. Toimintakyvystä käsittelemme sen kaikkia kolmea osa-aluetta: fyysistä, psyykkistä
ja sosiaalista toimintakykyä, jotka nousevat esille opinnäytetyömme tuloksista. Virkistystoiminnasta kävimme lävitse
Oppimisneuvolan käyttämää ryhmien ohjauksen runkoa (suunnitelma, toteutus ja arviointi), jonka mukaisesti
järjestimme toiminnan Arvola-kodin ikäihmisille. Runko muodostaa pohjan kaikelle Oppimisneuvolan järjestämälle
toiminnalle.
Järjestimme Arvola-kodin ikäihmisille virkistystoimintatuokion. Se sisälsi ikäihmisten itse toivomia mielenvirkeyttä
parantavia ja ylläpitäviä aktiviteetteja. Toimintatuokion jälkeen arvioimme ja pohdimme onnistumista tuokion
järjestämisestä ja toteutuksesta ja kokosimme sen kirjalliseen muotoon.
Asukkaat olivat erittäin tyytyväisiä järjestämäämme toimintaan ja toivoivat vastaavanlaista aktiviteettia myös tulevaisuudessa.
Arvola-kodissa” tulosten pohjalta. Kehittämistehtävän tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa virkistystoimintaa
Arvola – kodin asukkaiden toiveiden mukaisesti. Kehittämistehtävän tarkoituksena on meille opiskelijoina
kehittää osaamistamme ja kasvaa tulevaa terveydenhoitajan ammattia varten.
Keskeisinä teemoina, joita käsittelemme kehittämistehtävässämme ovat ikäihminen, toimintakyky, virkistystoiminta
ja ryhmien ohjaaminen. Toimintakyvystä käsittelemme sen kaikkia kolmea osa-aluetta: fyysistä, psyykkistä
ja sosiaalista toimintakykyä, jotka nousevat esille opinnäytetyömme tuloksista. Virkistystoiminnasta kävimme lävitse
Oppimisneuvolan käyttämää ryhmien ohjauksen runkoa (suunnitelma, toteutus ja arviointi), jonka mukaisesti
järjestimme toiminnan Arvola-kodin ikäihmisille. Runko muodostaa pohjan kaikelle Oppimisneuvolan järjestämälle
toiminnalle.
Järjestimme Arvola-kodin ikäihmisille virkistystoimintatuokion. Se sisälsi ikäihmisten itse toivomia mielenvirkeyttä
parantavia ja ylläpitäviä aktiviteetteja. Toimintatuokion jälkeen arvioimme ja pohdimme onnistumista tuokion
järjestämisestä ja toteutuksesta ja kokosimme sen kirjalliseen muotoon.
Asukkaat olivat erittäin tyytyväisiä järjestämäämme toimintaan ja toivoivat vastaavanlaista aktiviteettia myös tulevaisuudessa.