Liikunta-aktivaattorin vaikutukset Niemelän yhtenäiskoulussa : ala- ja yläkouluikäisten itse ilmoittamat muutokset liikunta-aktiivisuudessa ja liikunnan kokemisessa
Maja, Hannele; Mäkelä, Katja (2010)
Maja, Hannele
Mäkelä, Katja
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122118801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122118801
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia liikunta-aktivaattorin vaikutuksia ala- ja yläkouluikäisten liikuntakäyttäytymisessä. Tarkoitus oli selvittää, pystyykö liikunta-aktivaattori lisäämään ala- ja yläkouluikäisten liikunta-aktiivisuutta niin koulu- kuin vapaa-ajalla, sekä pystyykö hän vaikuttamaan oppilaiden liikuntakäyttäytymiseen ja –asenteisiin. Liikuntakäyttäytymisellä tarkoitetaan liikunta-aktiivisuutta sekä oman liikunnallisuuden kokemista.
Tämä tutkimus on osa aktiivisen välituntitoiminnan kehittämishanketta (AVTKN-hanke), joka toteutettiin yhteistyössä Haaga-Helian ammattikorkeakoulun Vierumäen yksikön kanssa. Hanketta toteuttamaan palkattiin liikunta-aktivaattori. Tutkimuskouluna toimi Niemelän yhtenäiskoulu Heinolasta ja verrokkikouluiksi valittiin Seminaarin alakoulu ja Lyseonmäen yläkoulu. Tutkimus toteutettiin pitkittäistutkimuksena kahdessa osassa: syksyllä 2009 tehtiin alkukartoitus ja keväällä 2010 loppukartoitus. Kyselyyn vastasivat 4. ja 5. sekä 7. luokkalaiset oppilaat. 4. ja 5. luokkia oli yhteensä kolme niin kuin oli 7. luokkiakin.
Niemelän yhtenäiskoululla tapahtui merkittävä muutos liikunnasta pitämisessä sekä alakoulu- (p=0,027) että yläkouluikäisillä (p=0,002) lukuvuoden aikana. Liikunta koettiin entistä mielekkäämmäksi, johon liikunta-aktivaattorilla on ollut vaikutusta. Samaan aikaan verrokkikouluilla liikunnasta pitäminen oli laskenut. Välituntiliikunnan kasvu ei ollut merkittävää alakouluikäisillä, mutta tuloksista on havaittavissa, että he olivat luonnostaankin erittäin aktiivisia. Yläkouluikäisillä tapahtui aktivoitumista kävelyn määrässä välituntisin. Vapaa-ajan liikunnan harrastamista liikunta-aktivaattori ei pystynyt lisäämään.
Liikuna-aktivaattorilla oli lukuvuoden aikana suuri haaste ala- ja yläkouluikäisten oppilaiden liikunta-aktiivisuuden lisäämisessä. Hän pystyi vaikuttamaan oppilaiden liikunnasta pitämiseen positiivisesti, mikä on jo itsessään tärkeä asia. Tässä-kin tutkimuksessa on nähtävissä se tosiasia, että aktiivisemmat ovat yhä aktiivi-sempia ja passiiviset yhä passiivisempia, vaikka liikunta-aktivaattori pyrki toimimaan kaikkien oppilaiden liikunnan lisääjänä. Tärkeää olisi saada syrjäytymisvaaran alla olevat oppilaat mukaan liikuntatoimintaan.
Tämä tutkimus on osa aktiivisen välituntitoiminnan kehittämishanketta (AVTKN-hanke), joka toteutettiin yhteistyössä Haaga-Helian ammattikorkeakoulun Vierumäen yksikön kanssa. Hanketta toteuttamaan palkattiin liikunta-aktivaattori. Tutkimuskouluna toimi Niemelän yhtenäiskoulu Heinolasta ja verrokkikouluiksi valittiin Seminaarin alakoulu ja Lyseonmäen yläkoulu. Tutkimus toteutettiin pitkittäistutkimuksena kahdessa osassa: syksyllä 2009 tehtiin alkukartoitus ja keväällä 2010 loppukartoitus. Kyselyyn vastasivat 4. ja 5. sekä 7. luokkalaiset oppilaat. 4. ja 5. luokkia oli yhteensä kolme niin kuin oli 7. luokkiakin.
Niemelän yhtenäiskoululla tapahtui merkittävä muutos liikunnasta pitämisessä sekä alakoulu- (p=0,027) että yläkouluikäisillä (p=0,002) lukuvuoden aikana. Liikunta koettiin entistä mielekkäämmäksi, johon liikunta-aktivaattorilla on ollut vaikutusta. Samaan aikaan verrokkikouluilla liikunnasta pitäminen oli laskenut. Välituntiliikunnan kasvu ei ollut merkittävää alakouluikäisillä, mutta tuloksista on havaittavissa, että he olivat luonnostaankin erittäin aktiivisia. Yläkouluikäisillä tapahtui aktivoitumista kävelyn määrässä välituntisin. Vapaa-ajan liikunnan harrastamista liikunta-aktivaattori ei pystynyt lisäämään.
Liikuna-aktivaattorilla oli lukuvuoden aikana suuri haaste ala- ja yläkouluikäisten oppilaiden liikunta-aktiivisuuden lisäämisessä. Hän pystyi vaikuttamaan oppilaiden liikunnasta pitämiseen positiivisesti, mikä on jo itsessään tärkeä asia. Tässä-kin tutkimuksessa on nähtävissä se tosiasia, että aktiivisemmat ovat yhä aktiivi-sempia ja passiiviset yhä passiivisempia, vaikka liikunta-aktivaattori pyrki toimimaan kaikkien oppilaiden liikunnan lisääjänä. Tärkeää olisi saada syrjäytymisvaaran alla olevat oppilaat mukaan liikuntatoimintaan.