Avain pianoimprovisaatioon : Bluesinsoiton oppimateriaalin käyttöönotto ja kaupallistaminen
Saunanen, Heikki (2010)
Saunanen, Heikki
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122118859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122118859
Tiivistelmä
Tutkimus perustuu Jyväskylän yliopiston musiikin laitoksen keyboard-studioon laatimaani oppimateriaalipakettiin ja siihen, kuinka oppimateriaali voitaisiin kaupallistaa laajempaan käyttöön. Materiaalin avulla on tarkoitus opiskella bluesin soittoa ja bluesimprovisointia tietokoneavusteisesti pianolla. Oppimateriaali on tarkoitettu käytettäväksi OKL:n ja musiikin laitoksen vapaan säestyksen opinnoissa, joten kohderyhmä on otettu suunnittelussa huomioon. Oppimateriaalin laadinnan pohjana toimivat bluesin soitonoppaat sekä omat kokemukseni bluesin soittamisesta sekä sen opettamisesta saadut tiedot ja kokemukset. Tutkimuksen pääkysymyksenä on, kuinka laatimani oppimateriaali toimii käytännössä ja mitkä ovat teoreettiset mahdollisuudet materiaalin kaupallistamiseen.
Tutkimukseen osallistui kolme vapaan säestyksen opettajaa, kaksi OKL:sta ja yksi musiikin laitokselta. Jokainen opettaja muodosti itse omista opiskelijoistaan ryhmän, joiden kanssa hän kävi materiaalipakettia läpi. Lisäksi kaksi musiikkikasvatuksen opiskelijaa testasi, kuinka materiaalipaketti on käytettävissä itseopiskelussa. Aineisto kerättiin opettajilta ja itseopiskelijoilta teemahaastattelun avulla, purettiin täydellisesti litteroiden ja analysoitiin teemojen avulla. Opettajien opiskelijaryhmille toimitettiin kysely, johon kymmeneltä opiskelijalta saatiin vastaus sähköpostitse.
Tutkimuksen mukaan oppimateriaali oli kokonaisuudessaan onnistunut. Tutkimuksesta käy ilmi, että materiaalin avulla pystyttiin madaltamaan kynnystä pianoimprovisaation aloittamiseen. Tietokoneavusteisuus mahdollisti ryhmäopetuksen ja sen, että yksittäinen opiskelija voi edetä ryhmässä omien edellytyksiensä mukaan omassa tahdissaan. Tuloksista käy ilmi myös se, että teknologian avulla ei ole tarkoitus syrjäyttää perinteistä kontaktiopetusta vaan laajentaa vapaan säestyksen opetusmenetelmiä. Pohdittaessa materiaalin kaupallistamista ja julkaisua mahdollisuuksia tarjoavat mm. internet, oppikirja -cd ja ilmaiset sekvensseriohjelmat. Materiaali olisi hyvä kyetä laajentamaan myös muihin musiikkigenreihin. Kaupallistamisen ongelmaksi muodostuvat kontaktiopetuksen puute ja välittömän palautteen antamisen vaikeus. Materiaalin tekninen toteutus opiskelijoiden omilla laitteilla vaatinee myös toimia yhteensopivuusongelmien välttämiseksi.
Tutkimukseen osallistui kolme vapaan säestyksen opettajaa, kaksi OKL:sta ja yksi musiikin laitokselta. Jokainen opettaja muodosti itse omista opiskelijoistaan ryhmän, joiden kanssa hän kävi materiaalipakettia läpi. Lisäksi kaksi musiikkikasvatuksen opiskelijaa testasi, kuinka materiaalipaketti on käytettävissä itseopiskelussa. Aineisto kerättiin opettajilta ja itseopiskelijoilta teemahaastattelun avulla, purettiin täydellisesti litteroiden ja analysoitiin teemojen avulla. Opettajien opiskelijaryhmille toimitettiin kysely, johon kymmeneltä opiskelijalta saatiin vastaus sähköpostitse.
Tutkimuksen mukaan oppimateriaali oli kokonaisuudessaan onnistunut. Tutkimuksesta käy ilmi, että materiaalin avulla pystyttiin madaltamaan kynnystä pianoimprovisaation aloittamiseen. Tietokoneavusteisuus mahdollisti ryhmäopetuksen ja sen, että yksittäinen opiskelija voi edetä ryhmässä omien edellytyksiensä mukaan omassa tahdissaan. Tuloksista käy ilmi myös se, että teknologian avulla ei ole tarkoitus syrjäyttää perinteistä kontaktiopetusta vaan laajentaa vapaan säestyksen opetusmenetelmiä. Pohdittaessa materiaalin kaupallistamista ja julkaisua mahdollisuuksia tarjoavat mm. internet, oppikirja -cd ja ilmaiset sekvensseriohjelmat. Materiaali olisi hyvä kyetä laajentamaan myös muihin musiikkigenreihin. Kaupallistamisen ongelmaksi muodostuvat kontaktiopetuksen puute ja välittömän palautteen antamisen vaikeus. Materiaalin tekninen toteutus opiskelijoiden omilla laitteilla vaatinee myös toimia yhteensopivuusongelmien välttämiseksi.