"Viestinnässä selkeys kaikella tavalla" : Toimintaterapeutin vuorovaikutustaitojen tarkoituksellinen käyttö terapiasuhteessa Asperger-nuoren kanssa
Kähkönen, Laura; Nurmi, Maija; Rasimus, Salla (2010)
Kähkönen, Laura
Nurmi, Maija
Rasimus, Salla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120517159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120517159
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten toimintaterapeutit huomioivat ja edistävät vuorovaikutusta terapiasuhteessa Asperger-nuoren kanssa. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten toimintaterapeutit kehittävät osaamistaan ja tarkastelevat toimintaansa työskennellessään Asperger-nuoren kanssa. Tarkastelun tukena käytettiin Renée R. Taylorin julkaisemaa Tarkoituksellisen vuorovaikutuksen mallia (The Intentional Relationship Model) vuodelta 2008. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina oli toimintaterapeutti Tuula Ahonen Tammiharjun sairaalasta.
Opinnäytetyön aineiston keruu toteutettiin kyselylomakkeella. Kyselylomakkeeseen vastasi seitsemän nuorten kanssa työskentelevää toimintaterapeuttia. He työskentelivät toimintaterapian eri aloilla: psykiatriassa, toimintaterapiayrityksessä ja opiskelijahuollossa. Toimintaterapeuttien työkokemus vaihteli 1,5–22 vuoden välillä. Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen tutkimus, ja aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tulokset jaoteltiin neljään Tarkoituksellisen vuorovaikutuksen malliin pohjautuvaan kategoriaan, joita olivat terapeuttinen kommunikaatio, terapiasuhteen muodostaminen asiakkaan kanssa, väärinymmärryksistä ja konflikteista selviäminen sekä terapeutin ammatillinen kehittyminen ja itsestään huolehtiminen.
Opinnäytetyön tulosten perusteella Asperger-nuorten kanssa työskennellessään toimintaterapeutit kiinnittävät vuorovaikutuksessaan huomiota erityisesti sanallisen ja sanattoman viestinnän selkeyteen, toiminnan käyttämiseen vuorovaikutuksen tukena, ympäristön vaikutukseen sekä nuoren näkökulman huomioimiseen. Myös fyysisen etäisyyden ja ajan antamisen asiakkaalle koetaan vaikuttavan vuorovaikutustilanteisiin. Tulosten perusteella toimintaterapeutit kehittävät omaa osaamistaan erityisesti työnohjauksen ja lisäkoulutusten avulla. Toimintaterapeutit tarkastelevat toimintaansa käyttäen reflektoivaa pohdintaa terapiatilanteista. Terapeutit käyttävät työnohjausta erityisesti asiakastyöstä nousevien tunteiden käsittelyn ja itsereflektion tukena. Opinnäytetyö hyödyttää Asperger-nuorten kanssa työskenteleviä toimintaterapeutteja antaen uusia näkökulmia asiakastyöhön. Opinnäytetyössä tuodaan esille myös toimintaterapeutin ammatillisen kehittymisen ja itsereflektion merkitys terapiasuhteen kannalta.
Opinnäytetyön aineiston keruu toteutettiin kyselylomakkeella. Kyselylomakkeeseen vastasi seitsemän nuorten kanssa työskentelevää toimintaterapeuttia. He työskentelivät toimintaterapian eri aloilla: psykiatriassa, toimintaterapiayrityksessä ja opiskelijahuollossa. Toimintaterapeuttien työkokemus vaihteli 1,5–22 vuoden välillä. Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen tutkimus, ja aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tulokset jaoteltiin neljään Tarkoituksellisen vuorovaikutuksen malliin pohjautuvaan kategoriaan, joita olivat terapeuttinen kommunikaatio, terapiasuhteen muodostaminen asiakkaan kanssa, väärinymmärryksistä ja konflikteista selviäminen sekä terapeutin ammatillinen kehittyminen ja itsestään huolehtiminen.
Opinnäytetyön tulosten perusteella Asperger-nuorten kanssa työskennellessään toimintaterapeutit kiinnittävät vuorovaikutuksessaan huomiota erityisesti sanallisen ja sanattoman viestinnän selkeyteen, toiminnan käyttämiseen vuorovaikutuksen tukena, ympäristön vaikutukseen sekä nuoren näkökulman huomioimiseen. Myös fyysisen etäisyyden ja ajan antamisen asiakkaalle koetaan vaikuttavan vuorovaikutustilanteisiin. Tulosten perusteella toimintaterapeutit kehittävät omaa osaamistaan erityisesti työnohjauksen ja lisäkoulutusten avulla. Toimintaterapeutit tarkastelevat toimintaansa käyttäen reflektoivaa pohdintaa terapiatilanteista. Terapeutit käyttävät työnohjausta erityisesti asiakastyöstä nousevien tunteiden käsittelyn ja itsereflektion tukena. Opinnäytetyö hyödyttää Asperger-nuorten kanssa työskenteleviä toimintaterapeutteja antaen uusia näkökulmia asiakastyöhön. Opinnäytetyössä tuodaan esille myös toimintaterapeutin ammatillisen kehittymisen ja itsereflektion merkitys terapiasuhteen kannalta.