Markkinoinnin nykytila-analyysi ja kehittämisehdotuksia Osaamiskeskus Kainuun Aallolle
Tervonen, Elina (2010)
Tervonen, Elina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917731
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tehdä nykytila-analyysi Osaamiskeskus Kainuun Aallon markkinointisuunnitelman pohjaksi. Osaamiskeskus Kainuun Aalto on Kainuun kesäyliopiston ja Kainulan kansalaisopiston uusi, yhteinen markkinointinimi. Yhteistyön alkaessa haluttiin tehdä selvitys markkinoinnin nykytilanteesta ja päivittää markkinointisuunnitelma vastaamaan tämän päivän tarpeita.
Opinnäytetyön tuloksena haluttiin myös saada vastaus siihen, kuinka hyvin Osaamiskeskus Kainuun Aalto tunnetaan, mitä markkinointikeinoja kannattaisi käyttää ja miten markkinointi ajoitetaan oikein. Tavoitteena oli myös löytää ne asiat, joihin tulisi kiinnittää huomiota markkinointia suunniteltaessa.
Nykytilanteen kartoitus tehtiin kyselytutkimuksen ja haastattelujen avulla. Kyselytutkimus oli tarkoitus lähettää kaikille Osaamiskeskus Kainuun Aallon asiakkaille, mutta yhteystiedot saatiin vain Kainuun Kesäyliopiston asiakkaista. Näin ollen Kainulan kansalaisopiston asiakkaat jäivät tutkimuksen ulkopuolelle. Kyselytutkimuksen lisäksi haastateltiin Osaamiskeskus Kainuun Aallon rehtoria Marianne Leiviskää sekä koulutus- ja taloussihteeri Eija Säkkistä.
Tiedot markkinointisuunnitelmaa varten kerättiin Internetistä ja kirjallisista lähteistä. Ehdotukset markkinoinnin kehittämiseksi tehtiin teorian ja nykytila-analyysin pohjalta.
Opinnäytetyön lopputuloksena tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousi Osaamiskeskus Kainuun Aallon segmen-toinnin tarkentaminen ja oman tietämyksen parantaminen todellisesta kysynnästä. Rehtorin tueksi olisi myös hyvä saada nykyistä laajempi, eri asiakas- ja osaamisalueita edustava suunnitteluryhmä. Osaamiskeskus Kainuun Aaltoa nimenä tulisi tuoda voimakkaammin esille ja terävöittää sen profiilia. Tärkeää olisi myös löytää ne keinot, joilla voidaan tulla aktiivisesti ja positiivisesti esille esimerkiksi Internetiä ja sosiaalista mediaa hyödyntäen. Kaikille kehitystavoitteille tulisi määritellä mittarit, aikataulut ja toimenpiteet.
Kyselytutkimuksen avulla saatiin myös paljon palautetta ja ehdotuksia tulevaan kurssitarjontaan.
Opinnäytetyön tuloksena haluttiin myös saada vastaus siihen, kuinka hyvin Osaamiskeskus Kainuun Aalto tunnetaan, mitä markkinointikeinoja kannattaisi käyttää ja miten markkinointi ajoitetaan oikein. Tavoitteena oli myös löytää ne asiat, joihin tulisi kiinnittää huomiota markkinointia suunniteltaessa.
Nykytilanteen kartoitus tehtiin kyselytutkimuksen ja haastattelujen avulla. Kyselytutkimus oli tarkoitus lähettää kaikille Osaamiskeskus Kainuun Aallon asiakkaille, mutta yhteystiedot saatiin vain Kainuun Kesäyliopiston asiakkaista. Näin ollen Kainulan kansalaisopiston asiakkaat jäivät tutkimuksen ulkopuolelle. Kyselytutkimuksen lisäksi haastateltiin Osaamiskeskus Kainuun Aallon rehtoria Marianne Leiviskää sekä koulutus- ja taloussihteeri Eija Säkkistä.
Tiedot markkinointisuunnitelmaa varten kerättiin Internetistä ja kirjallisista lähteistä. Ehdotukset markkinoinnin kehittämiseksi tehtiin teorian ja nykytila-analyysin pohjalta.
Opinnäytetyön lopputuloksena tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousi Osaamiskeskus Kainuun Aallon segmen-toinnin tarkentaminen ja oman tietämyksen parantaminen todellisesta kysynnästä. Rehtorin tueksi olisi myös hyvä saada nykyistä laajempi, eri asiakas- ja osaamisalueita edustava suunnitteluryhmä. Osaamiskeskus Kainuun Aaltoa nimenä tulisi tuoda voimakkaammin esille ja terävöittää sen profiilia. Tärkeää olisi myös löytää ne keinot, joilla voidaan tulla aktiivisesti ja positiivisesti esille esimerkiksi Internetiä ja sosiaalista mediaa hyödyntäen. Kaikille kehitystavoitteille tulisi määritellä mittarit, aikataulut ja toimenpiteet.
Kyselytutkimuksen avulla saatiin myös paljon palautetta ja ehdotuksia tulevaan kurssitarjontaan.