Kestävän kehityksen merkitys ja mahdollisuudet : Case: Radisson Blu Marina Palace Hotel Turku
Lähtevänoja, Markus (2010)
Lähtevänoja, Markus
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122318897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122318897
Tiivistelmä
Kestävästä kehityksestä on tullut näkyvä osa yritysten liiketoimintaa ja yritykset pyrkivät luomaan vihreää ja vastuullista mielikuvaa toiminnastaan yhä enemmän. Kestävään kehitykseen voidaan rinnastaa monia termejä, joita yritysmaailmassa nykyään käytetään, kuten yrityksen
yhteiskuntavastuu ja yrityskansalaisuus. Vaikka kestävä kehitys ei ole uusi asia, voidaan sen merkitystä kilpailuetuun pohtia. Erityisesti kestävän kehityksen rooli
palveluyrityksissä, on tullut esille viime vuosien aikana teollisten tuotteiden rinnalle. Markkinoinnin avulla kestävää kehitystä voidaan hyödyntää tehokkaammin, kilpailuedun saavuttamiseksi.
Opinnäytetyössä tutkittiin Rezidor -hotelliketjuun kuuluvan turkulaisen hotelli Radisson Blu Marina Palacen kestävän kehityksen toimintoja ja mahdollisuuksia kilpailuedun parantamiseksi markkinoinnin avulla. Tärkeimmät pääkohdat työssä olivat palvelutuotteen roolin määrittäminen asiakassegmenteille, vihreään markkinointiin tutustuminen ja kestävän kehityksen mahdollisuuksien hyödyntäminen markkinoinnin avulla. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin vastuullisen liiketoiminnan roolia nykypäivänä ja sen tulevaisuuden näkymiä.
Koska Radisson Blu Marina Palacella on oma kansainvälinen kestävän kehityksen ohjelmansa, opinnäytetyön tarkoituksena ei ollut keksiä uusia toimenpiteitä, vaan vahvistaa mielikuvaa siitä, kannattaako palveluyrityksen olla vastuullinen ja vihreä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi laaja kuva kestävän kehityksen mahdollisuuksista ja merkityksestä liiketoiminnan kannalta. Oikein kohdistetuilla ja hyvillä palveluratkaisuilla voidaan kilpailuetua saavuttaa ja kestävää kehitystä voidaan pitää tärkeänä tulevaisuuden kannalta.
yhteiskuntavastuu ja yrityskansalaisuus. Vaikka kestävä kehitys ei ole uusi asia, voidaan sen merkitystä kilpailuetuun pohtia. Erityisesti kestävän kehityksen rooli
palveluyrityksissä, on tullut esille viime vuosien aikana teollisten tuotteiden rinnalle. Markkinoinnin avulla kestävää kehitystä voidaan hyödyntää tehokkaammin, kilpailuedun saavuttamiseksi.
Opinnäytetyössä tutkittiin Rezidor -hotelliketjuun kuuluvan turkulaisen hotelli Radisson Blu Marina Palacen kestävän kehityksen toimintoja ja mahdollisuuksia kilpailuedun parantamiseksi markkinoinnin avulla. Tärkeimmät pääkohdat työssä olivat palvelutuotteen roolin määrittäminen asiakassegmenteille, vihreään markkinointiin tutustuminen ja kestävän kehityksen mahdollisuuksien hyödyntäminen markkinoinnin avulla. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin vastuullisen liiketoiminnan roolia nykypäivänä ja sen tulevaisuuden näkymiä.
Koska Radisson Blu Marina Palacella on oma kansainvälinen kestävän kehityksen ohjelmansa, opinnäytetyön tarkoituksena ei ollut keksiä uusia toimenpiteitä, vaan vahvistaa mielikuvaa siitä, kannattaako palveluyrityksen olla vastuullinen ja vihreä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi laaja kuva kestävän kehityksen mahdollisuuksista ja merkityksestä liiketoiminnan kannalta. Oikein kohdistetuilla ja hyvillä palveluratkaisuilla voidaan kilpailuetua saavuttaa ja kestävää kehitystä voidaan pitää tärkeänä tulevaisuuden kannalta.