Verkkokauppa-alustojen vertailu ja asiakkaan tarpeiden kartoitus
Pelkkikangas, Olli (2010)
Pelkkikangas, Olli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118864
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jyväskylässä toimiva verkkoliiketoimintaan keskittynyt yritys nimeltä Lemonline. Tavoite oli selvittää kyselyn keinoin mitä verkkokauppa-alustoja Suomessa käytetään, mitä ominaisuuksia käyttäjät toivovat alustaltaan tulevaisuudessa, ja mikä on vastaajien suhtautuminen avoimen lähdekoodin ohjelmistoihin.
Kysely suunniteltiin yhteistyössä Lemonlinen kanssa. Kyselyn valmistuttua Suomen Verkkomaksut mainosti kyselyä sivuillaan, jonka lisäksi kerättiin erillinen lista verkkokauppiaita, joille kysely lähetettiin.
Kyselyn tuloksien mukaan suosituimmat verkkokauppa-alustat Suomessa olivat Clover Shop ja osCommerce. Myös omatekoisia alustoja löytyi paljon. Ylivoimaisesti suosituin toive alustan ylläpidon suhteen oli käytön helpottaminen ja yksinkertaistaminen. Avoimen lähdekoodin ohjelmat olivat monelle vastaajalle vielä epäluottamusta herättäviä.
Kysely suunniteltiin yhteistyössä Lemonlinen kanssa. Kyselyn valmistuttua Suomen Verkkomaksut mainosti kyselyä sivuillaan, jonka lisäksi kerättiin erillinen lista verkkokauppiaita, joille kysely lähetettiin.
Kyselyn tuloksien mukaan suosituimmat verkkokauppa-alustat Suomessa olivat Clover Shop ja osCommerce. Myös omatekoisia alustoja löytyi paljon. Ylivoimaisesti suosituin toive alustan ylläpidon suhteen oli käytön helpottaminen ja yksinkertaistaminen. Avoimen lähdekoodin ohjelmat olivat monelle vastaajalle vielä epäluottamusta herättäviä.